Vikingerne i Frederikssund, et syn for guderne

Erikstig's - Feriesider

Forårstur til Blåvand med wellness.

Vi har i et stykke tid talt om at vi godt kunne tænke os at komme til området ved Blåvand, Vejers og ikke mindst Grærup, hvor vi synes der er rigtig dejligt og ikke så mange turister.
 Da vi havde set Anne Vibekes tur til Blåvand, var vi ikke i tvivl. Det måtte prøves. Vi fandt ud af at de havde et senior tilbud til + 55, hvor der var fri adgang til Badeland og Wellness center mandag - torsdag. Det så rigtig godt ud, så det ville vi over og prøve.

Søndag den 18. april kører vi af sted ved godt 8 tiden i frisk vind og med et par pauser er vi i Blåvand  kl. 1230. Da vi  kører gennem Oksbøl Plantage skiller  skyerne og vi ankommer i dejlig solskin og sidder ude og spiser frokost efter opstilling. Vi skal være der i fem dage og vejret ser godt ud så vi lader telt og markise ligge i cv'en. Så må vi se hvad det er for en plads vi er kommet til. Den er stor, jeg ved ikke hvor mange pladser der er, men man mærker det ikke selv om der er en del turister på pladsen. Den har utrolig flotte faciliteter og service bygningen vi lå tæt på var meget flot indrettet i køkken og spiserum.
 Så cykler vi en tur op i Blåvand by og kigger, rigtig mange turister og mange turist butikker. Vi fortsætter ud til fyret og kigger lidt ved a' hav. Der er jo bare dejligt. Om aftenen griller vi, men spiser inde da det kun er varmt ude når solen skinner.

Grærup Strand Grærup Strand
Strandingskunst ved Grærup Strand

Mandag, vi må op og svømme en tur. Fint badeland med to svømmebassiner og to jacuzzi, dejligt. Fra 9-11 er det kun for voksne, efter 11 kan børn unge ta' over og få gang i rutchebaner mm.  Efter 1 1/2 time må vi hjem og ha' resten af morgenkaffen. Så kører vi en tur over Vejers til Grærup for at kigge lidt. Det er bar et dejligt område, Stille og roligt, ingen butikker og man kan ikke køre ned på stranden der. Så der er måske derfor der ikke er så mange derude. Vi ser at der er opstillet cv'er på FDM's gl. plads der ude, så den må være åbnet igen. Det er dog kun for helårspladser. Så gennem Oksbøl, hvor vi er inde og se kirken. En tur til fiskehandleren og så igen spise frokost ude i det dejlige vejr. Om eftermiddagen må vi op og prøve wellness centeret og det er bare rigtig flot og dejligt. Der er alt hvad hvad hjertet kan begære af bassiner og bade, både ude og inde. Man kan høre musik under vandet, man kan sidde ude og nyde udsigten over Vesterhavet i varmt boblebad og så prøvede vi "havgus" i en varm sauna. Der blev hældt vand med eukalyptus olie i over de varme sten og så blev det viftet rundt på deltagerne og så var det godt med en kold dush eller dukkert bag efter. Det var bare et lækkert sted og så var det med i prisen på vores ophold. Det skal vi prøve en anden gang når vi kommer på de kanter.
Om aftenen griller vi igen og spiser inde

De næste dage går stort set efter samme program og i "pauserne" mellem badning og wellness er vi ude og gå ture ved a' hav og inde og kigge i Esbjerg og en tur i Varde der begge er dejlige byer. I Varde kom ekspedienten fra sportsforretningen vi havde været inde og handle i løbende efter og spurgte om vi ikke havde glemt en taske? Det havde vi og der lå mit nye fotoapp. i.  Tak for det.

Naturens kunst ved Grærup Strand

Aal kirke Aal kirke

I Oksbøl kan man besøge Aal kirke, som er fra 1100tallet. Kirken er især kendt for sine kalkmalerier, som viser scener fra Nicolauslegenden, da kirken er indviet til Sct. Nicolaus. Fremhæves skal også en rytterfrise, som er enestående i europæisk sammenhæng, og som kan sammenlignes med det berømte franske Bayeux-tapet, som forestiller Vilhelm Erobrerens togt til England i 1066. Billederne udgør Danmarks størst billedværk fra Valdemartiden.

Kirkens krucifiks viser den sejrende Kristus med krone på hovedet- og ikke et lændeklæde men et krigerskørt, hvilket står i modsætning til det gotiske kors med den lidende Kristus.

Blåvand fyr udsigt fra bunker ved Blåvand fyr

Blåvand fyr "Vores" plads

Om onsdagen havde vi bestilt en wellness behandling og får 1 1/2 times behandling med saltpeeling, afslappende bad med et glas kølig hvidvin ,frisk frugt  og så en god gang massage bagefter. Det var bare rigtig dejligt.

Vi har nogle rigtig dejlige dage i Blåvand, hvor der allerede var mange turister. Men der er vel også sæson hele året.
Hvidbjerg Camping har været dejlig at besøge her i for sæsonen, i højsæsonen er den nok lige stor nok til os.
Fredag tog vi lige en sidste svømmetur inden vi pakker sammen og ved 930 tiden kører vi østpå i frisk vind. Det var dejligt at komme på første rigtige tur i år, at vi så ramte nogle af de få gode dage her i foråret var jo bare rigtig dejligt. Vi kunne sidde ude og spise frokost hver dag og om aftenen grillede vi, men spiste inde.