Vikingerne i Frederikssund, et syn for guderne

Erikstig's - Feriesider

Bornholm juni 2011

Danmarks dejlige, skønne øer
 I tilgir mig nok, jeg har valgt?
 Solskinsøen i Østersøen
 Til daglig så blir den nu kaldt:

Bornholm, Bornholm, Bornholm
 Du, min dejlige ferieø
 Ved den herlige
Østersø
 Mit Bornholm! Dine piger er så kønne
 li´e fra Sandvig til Nexø og Rønne!
 Bornholm, Bornholm, Bornholm!
 Tak for ferieglæder, min ven!
 Bornholm! Vi vil mødes igen.!

Sven Gyldmark,  Komponist

Ja, vi synes bare at Bornholm bliver dejligere for hver gang vi besøger Øen og så er vi bare faldet for Sannes Familiecamping der ligger skrånende ned til Østersøen. Selv om det er en stor plads efter sammenlægningen med nabopladsen, føles det ikke som en stor plads sådan som den er inddelt, så næsten alle pladser har god udsigt til vandet.
Så selv om vi havde lidt småproblemer på vej derover og på hjemturen, har det været en rigtig god tur.
Regn pigerne i Trelleborg

Badehuse ved Ystad strand

Vi starter onsdag 15. juni ved 530 tiden, så vi kan komme gennem København inden morgenmylderet begynder og det lykkes fint og ved otte tiden holder vi ved en lille havn i udkanten af Trelleborg og skal ha' morgenkaffen. der holder en del campere og et par cv'er der har overnattet der, fint sted til det. Bagefter kører vi nærmere byen og finder en P plads og går en tur op i byen og kigger lidt, hyggelig by, men ikke helt åben endnu. Så vender vi tilbage og vil køre videre til Ystad. Så vil bilen bare ikke starte, køleskabet kørte på 12 v og 2 x 1 times parkering lige efter hinanden kunne det ikke klare.
Så efter at ha' ventet i 1 1/2 time kom en kæmpe
Bjærgnings Kärre med et start batt. og så var vi kørende.
Tak til Skoda der satte kontakt i bagagerummet i stedet for et relæ over kørelyset. Og til mig der glemte at slukke, vi plejer at køre på gas. Ved middagstid slog vi støttebenene ned på Sandskogens Camping lige uden for Ystad. Fin naturplads, hvor man finder en plads og en strømstander, som man så får nøglen til. De mener højsæsonen starter i begyndelsen af juni så 290 skr. i døgnet, så er det betalt.
Om eftermiddagen cykler vi en tur langs stranden, med de små badehuse ind til byen og kigge lidt. Resten af dagen nydes det gode vejr.

Torsdag skal vi med færgen 830 og er der i ret god tid. Vi har en fin tur med færgen til Bornholm og efter 1 time og 20 min. kører vi i land til sangen Bornholm, Bornholm og efter et stop i Rønne triller vi mod Gudhjem og Sannes familiecamping hvor vi ankommer lige som de har middagslukket, men Allan tilgiver os at vi "vækker ham, lige som han er faldet i søvn". Og så er den plads vi helst ville ligge på blevet ledig og den skulle vi ligge på, det var bare lykken og der kom ikke nogen på pladsen over for mens vi lå der, sikken en udsigt.
Vi får hurtigt sat cv og telt op, vejret er med os, stille vejr, sidst vi satte op her stormede det, og kan så kan vi spise frokost med den flotte, dejlige udsigt over Østersøen.
Om eftermiddagen er vi i Melsted og kigge på den lille havn, og så ind og kigge lidt på Gudhjem.

Fredag er det så blevet tid til at gense Bornholm og første stop må blive et røgeri. Sidst vi var her lå der et lille gammelt røgeri i Årsdale, men det var desværre lukket, men vi hørte rygter om at det skulle åbnes igen til næste år af sønnen og datteren.
Men så var der en fisker der havde lidt rødspætter  i overskud, dem købte vi og det blev til en del fiske spise i den uge.
Så måtte vi til Nexø Gl. Røgeri som vi havde fået anbefalet og det var bare super, så der blev handlet ind til en god frokost.
Cyklerne skulle jo også luftes, så vi cyklede en tur i modvind til Østerlars og kiggede lidt i den store Antik der. Hjemturen i medvind gik ud forbi det gl. mejeri hvor vi har holdt ferie for mange år siden og vi kom ud til landevejen lige ved Baltic Sea Glass som vi lige måtte ind og se. Imponerende at se hvad de kan få ud af et par små glas klumper og lidt pusten i røret. Meget spændende at se dem arbejde.

Vi ville på denne tur også prøve at se nogle af de steder vi ikke havde set på vores andre ture til øen. Ekkodalen, Almindingen var et af dem, så cyklerne måtte i bagagerummet og så gik turen til Almindingen hvor vi satte bilen og cyklede mod Ekkodalen. Det var ikke hele ruten der var markeret som cykel rute, men en klapcykel kan klare meget og en flot tur var det. Ekkoet var måske lidt tamt den dag vi var der, men der er rigtig flot var der. Vi cyklede videre ud gennem Ekkodalen, ja der er et lille spor ud igennem kreaturfolden, ikke ligefrem en cykelsti, men vi kommer igennem det flotte stykke "dal". Så må cyklerne bæres op af en lang trappe, så vi kan komme forbi dronningestolen og videre op til Rytterknægten, hvor der er en flot udsigt ud over øen. De kommer nok snart til at bygge oven på tårnet igen for det er kun en smal stribe man kan se ud over skoven. Og så en rigtig god tur tilbage til bilen, ned af bakke næsten hele vejen og på rigtige skovveje med flotte Digitalis i vejkanten.

Vi er også en tur til Hasle og kigge, var nede og se røgeri, campingplads og havn. Det blæste rigtig meget her vest på, så vi kørte hurtig videre op til Hellig Peder, Teglkås og Vang. Små hyggelige havne også med megen blæst, så er vi mere heldige med læ på vores plads.
På hjemturen er vi lige inde og kigge på Bornholms Kunstmuseum, der bare er næsten et kunstværk i sig selv, men de havde også en flot udstilling af bornholmske kunstnere. Vi havde fået udleveret et Bornholm Plus kort da vi ankom og det giver 50 % på entreen ved mange seværdigheder, så det er jo meget fint.

Kobbe å

Vi går også en tur over til  Kobbe å, næsten over for campingpladsen og ind igennem ådalen. Det er en flot tur ind igennem dalen hvor stien snor sig langs åen, over små broer. Der er mange udgåede elmetræer, nogle væltede, de fleste overgroet med efeu. Nogen steder skal der klatres lidt hen over klippestykker, men vi når igen målet, Stavehøl vandfald. Stavehøl er en 8 m. høj og 2 m. bred klippespalte hvor åens vand falder ned. Det er ikke øens højeste, men nok det smukkeste. Kobbe å dalen er en sprækkedal med stejle og visse steder næsten lodrette sider. En rigtig flot og dejlig tur.

Stavehøl vandfald

Tirsdag skulle Christians Ø opleves sammen med naturvejleder Søren P. Sillehoved, ja det hedder han og mange andre, bla.  Allan på campingpladsen. Det var en stor oplevelse, han fortalte meget levende og vidende om øen før og nu, meget spændende. Vi var måske lige mange nok der fulgtes med ham, men vi fik det meste med.
Det er jo rart når man tager på sådan en tur til de små øer at vejret viser sig fra den gode side. Vi sad på soldækket på
m/s Ertholm begge veje. Den var sjovt nok lige sat i drift i 68 da jeg var på Christians Ø første gang, så den har sejlet en del passagerer i de 43 år siden jeg sejlede med den sidst!
Det er en meget speciel og spændende ø at besøge på en endags tur, men det må også være specielt at bo der hele året. Vi havde nogle rigtig gode timer der bare fløj af sted og så lå Ertholm der igen. Vi var lige omkring nogle små rev øst for øen for at se om der var sæler, der var et par enkelte der lige stak hovedet op og hilste på.
Da vi var kommet godt i land foreslog fruen at vi skulle køre en tur op til Nordbornholms Røgeri og prøve deres buffet lige som sidst vi var på øen.
Den er bare stadig rigtig god hvis man som os er til alt godt fra havet og der er alt godt på den. Det er flot anrettet oven på is og der er så mange forskellige  retter så man er nødt til at sortere lidt. Det bør bare prøves. Der er så fri soft ice til dessert, så vi sluttede af med en lille portion på terrassen i solen og så var det bare hjem og nyde det gode vejr på pladsen.

Så kom onsdag, den sidste hele dag og vi skulle ned til "vores" fisker og bestille lidt frisk fisk til at ta' med hjem. I Årsdale ser jeg dette syn, 3 dejlige røde MG'er, den ene klodset op og et flot  veteranbils værksted inde bag ved. Der måtte lige kigges. Det var 3 norske familier på tur på Bornholm der havde et lille problem med en bøsning, hvor startsvinget skal "stikkes ind" . De fik lånt værktøj til hos den flinke ejer af veteran værkstedet og kom videre på turen. Flot værksted / garage med en gl. Ford, en gl. mig ukendt under restaurering og to flotte Jaguar E oppe på liftene. Det mindede lidt om det Morris/MG værksted i Lyngby hvor jeg gik til hånde efter skoletid i min ungdom.

Så var vi en tur i Sommerfugleparken i Nexø, meget spændende sted at besøge. Et stort drivhus med flotte blomster og masser af sommerfugle, den ene flottere end den anden. Vi prøvede at fotografere den flotteste blå sommerfugl, den var ikke til at fotografere i luften og når den satte sig og foldede vingerne sammen var den ..... brun!.
Der var også bladskærer myrer der bare er rigtig aktive, meget spændende at se dem på tæt hold.

Sidst på eftermiddagen er det tid at pakke teltet sammen og så bare nyde den sidste aften på Sannes Camping for denne gang.
Vi har denne gang været nogle af de steder vi ikke har været før og sprunget nogle af de tidligere besøgte over.

Torsdag var det så tid at pakke det sidste efter morgenkaffen og så er det farvel og tak for denne gang. Det varer nok ikke fire år igen inden vi vender tilbage og vi synes pladsen er blevet rigtig god efter den gamle plads ved siden af er blevet tilkøbt. Hele pladsen er passet flot ind i terrænet og man mærker ikke at pladsen er blevet meget større. Den nye servicebygning på den nye del af pladsen er bare så flot, så vi ikke har set noget lignende siden vi var på Campingplatz Insel ved Bamberg. Vi brugte nu den bygning der lå nærmest, den er også rigtig fin.

Så var det bare at hente frisk på havnen og røget fisk og røget  Bornholmerhane fra Nexø Gl. Røgeri, en tur til Åkirkeby og kigge lidt og så ned til færgen, en lille sejltur med den nye færge Leonora Christina og så hjem og smage røget Bornholmerhane og se bål, det er jo Sankt Hans aften.
Vi var jo spændt på at prøve den ny færge der var sat i drift dagen før!

Sådan kom det ikke til at gå. Bilerne, især dem med cv. kunne næsten ikke komme i land. Det tog en time før den var tom og så stod der på infotavlen at man gjorde Willum Clausen klar så vi kunne komme med den. Så efter et stykke tid kørte vi i en lang række over til midt på havnen til den gamle færge. Vi var kommet ret tidligt ned på havnen og hvem kørte bagerst? og hvem kom ikke med? Os og tre andre!! Så tilbage til opmars området hvor vi fik at vide at vi kunne komme med den helt gamle Poul Anker og det valgte vi og så gik det med følge bil helt over i den anden ende af havnen hvor vi kørte ombord som de sidste.
Kør ikke for langt frem for du skal bakke i land!! fik vi lige at vide, da vi kørte ind på færgen.
Vi fik så lidt mad og kaffe på turen og vi har så fået  pengene retur for hjemrejsen. Vi synes egentlig det var mest synd for personalet der virkede lidt stresset til sidst.
Vi var hjemme ved halv ti tiden små fire timer forsinket, så hanen måtte vente til dagen efter og der smagte den rigtig godt.

Så selv med lidt små problemer på ud og hjem tur har vi haft en rigtig god uge på Bornholm.

Billet og ophold havde vi bestilt gennem pladsen som har gode tilbud også til Seniorer i for og efter sæson.

Tak for nogle hyggelige stunder og snak til Johnny og Eva fra Osby i Sverige, så ventetiden ikke blev så lang og held og lykke som pensionister.

Første træk langsomt på vej ud.