Ivö og Bornholm august 2007.

Onsdag den 15 august kører vi hjemmefra ved 9 tiden og kører gennem den sene morgen trafik omkring København til Øresundsbroen, turen går til Ivö der ligger nord for Kristianstad. Vores Gps viser os fint derop og efter pause og lidt handlen ind ankommer vi til Ivö med færgen, der er en del af vejen og derfor gratis, kl. 13. Vi skal bo på Ivö Camping der ligger lige efter man er kørt i land.

Vi får en god og åben plads ,slår støttebenene ned og rejser teltet, får klippet vores gulvtæppe til og kl. 15 er det tid til frokost i forteltet. Bagefter cykler vi en tur på øen der er til at overse: 3x 7 km . Der er ikke meget trafik så der er dejligt at cykle. Vi er ude og vende ved Biskop Sunesen's ruiner hvor der er kælderen tilbage, om aftenen griller vi bøffer, sidder og nyder solnedgangen i forteltet.

Anders Sunesen var med på Valdemar 2.'s store tog til Estland 1219. Sagnet  fortæller senere, at ærkebispen under kampen havde knælet på en høj med oprakte arme; men da han ikke mægtede mere at hæve dem, veg de danske; hans præster støttede ham nu, og pludselig dalede Dannebrog ned fra himlen og blev sejrsmærke for Kong Valdemar og hans mænd.

færgen til Ivö                       Ivö camping

Torsdag tager vi færgen til fastlandet og kører ad små veje rundt om Arkeltorp til Kristianstad hvor vi er rundt i byen med mange fine gamle bygninger. Efter en god Cafe' laste' kører vi videre. Vi vil en tur rundt om Ivösjön og kører vest om den, er inde i et stort handelscenter og ose lidt. Så nyder vi de mange flotte skånske landskaber, nord for søen er der mange æbleplantager og langs østsiden er der en flot udsigt over søen mod  Ivö. Om eftermiddagen vil vi op på nord øen og se den gamle Kaolin mine og udsigtspunktet  Ivöklack (166m.). Vi dropper cyklerne pga. af mange mørke skyer og kører derud i bilen. Vi traver ud på nord spidsen og må søge ly under et halvtag for en kraftig men kort byge.

kaolinbruddet                                    udsigt fra Ivöklack

Bagefter op i kaolinbruddet og kigge efter fossiler, vi finder lidt og går så op på Ivöklack og nyder den flotte udsigt over mod æbleplantagerne på den side af søen. om aftenen står den på svenske köttbuller, dem må vi lige ha' når vi er i Sverige.

Fredag kører vi en tur til Olufström, der regner det en del, så vi er inde i Maxi og kigge og få en kop kaffe, så er vi inde og se en flot antik over for Volvo's fabrik. Så kører vi mod Pukavig, vi lige er inde og se en antik, der ligger overalt  blåmalede, mønstrede  ting, river, koste, køkkengrej, postkasser, ja næsten alt, flot, men rigtig meget af det. Han må male til hele Skåne. Vi er nede og kigge i havnen ved Nogersund, hvor vi havde håbet at der var et røgeri, men nej. Det finder vi så i Valje, langt ude i skoven lå der et for enden af vejen. Flot lille forretning med servering. Vi køber et stykke varmrøget laks og et par "fisk burgere" med hjem. Fiskemanden anbefaler at vi tar et bæger Sås med og det gør vi så. Ved 16 tiden spiser vi så frokost med alt godt fra havet. Sennepsild, fiskburgere (frikadeller) og laks med sås til, det var godt vi fik den med, det var kaviarsås og den smagte bare rigtig godt.

Strandgrotterne                                Strandgrotterne

Så må vi ud og cykle en tur og forbrænde lidt af den gode frokost, vi cykler ud og ser Strandgrotterne, de er skyllet ud af vandet og er op til 18 m. dybe. Så går turen ud til nord  øen, vi har set der er et spor til bagsiden af Ivöklack. på turen møder vi en svensker med kurven fuld af Kantareller, de er bare rigtig flotte. Vi fortsætter ud gennem skoven og kommer ud til en udflugts plads med udsigt over søen. der går en sti videre, den prøver vi, ca. 2 km. ude stopper den og drejer skarpt op af "bjerget" (166m) Efter et stykke nærmest slæber vi cyklerne op af stien, py -ha for en bakke, vi regner med at vi kan cykle nedad på den anden side, det kan vi også i nogle opkørte, fedtede spor efter regnen. Cyklerne klarede turen, men det havde nok været bedre på en mountainbike, men så fik vi prøvet det og cyklerne kan jo vaskes, men utroligt hvad en klapcykel kan klare.

Endnu idyl på bagsiden af  Ivöklack                                Sø ved Ulvshult

Lørdag er det dejlig vejr og vi spiser morgen ude i solen, og så vil vi køre en tur og se om vi kan falde over en Auktion, som er ret sjov at overvære nu når vi endelig kender til det med at man lægger på og til og så kan man også være heldig og gøre et godt køb. Vi kører til Osby og kigger lidt, der var vi til auktion for 14 dage siden. Bagefter går turen forbi feriehusene som mit firma har i  området og hvor vi har holdt ferie flere gange. på turen rundt på de små skovveje ser vi 3 rådyr, 2 egern og 3 tjur kyllinger, men ingen elg og ingen auktioner på turen. Om eftermiddagen nyder vi det gode vejr på pladsen der nu er fyldt næsten helt op og der breder sig en duft af grill over pladsen.

Soler skinner søndag fra en skyfri himmel og efter kaffen er det tid at pakke sammen og køre videre. Klokken 11 triller vi ombord på den lille færge for sidste gang i denne ferie, men der har været dejligt at være på Ivö, så måske en anden gang?

Vi kører gennem Åhus, en flot by, med en gammel havnefront langs udløbet af Helge Å, hvor vi vil bruge mere tid en anden gang. I Everyd er der nærmest trafikkaos, der er loppemarked på stadion, folk står i lag for at handle, det der er tilbage ser ikke ud til at være det bedste, så vi kører roligt videre. Ved Tommelila er der en lille antik ved siden af hvor vi spiser frokost, så vi må lige ind og kigge. Vi har aldrig set noget lignende, det var som at komme på museum, meget flotte og velholdte gamle ting, priserne var også meget høje.

Vi når til Ystad og finder plads på Sandskogens Camping, en fin plads med meget gode faciliteter. Vi går en tur ned ved stranden og kigger, fin strand, men selv om solen skinner er det ikke lige badevejr. Om aftenen sidder vi ude og griller og nyder at der ikke er så mange myg i år.

Ystad vandrehjem og kulturhus

Ystads hamninlopp (fra Ystadss hjemmeside)

Mandag er det gråvejr, men lunt så vi kan sidde ude og spise morgenmad der kommer dog en lille regnbyge på visit. Efter regnen lysner det og vi cykler langs stranden ind til Ystad, der er rigtig mange små badehuse langs stien derind. Vi sætter cyklerne ved hovedgaden og går en tur, der er hyggeligt med mange flotte træhuse. Vi er inde og se kirken og der er en ung mand der sidder og øver sig på orglet, han spiller også et par Elton John numre, det lød utroligt flot. Vi får en Cafe late' og en muffins på en cafe, 92 skr. og så var late'en lunken!. Hjemme på pladsen får vi en kop varm kaffe og om aftenen sidder vi ude og griller.

Jeg havde aldrig regnet med at campere i Ystad, da det jo "bare" er havnebyen til Bornholm, men det er en dejlig by og område, som absolut er et besøg værd og Sandskogens Camping ligger lige i udkanten af byen.

Tirsdag skal vi med morgen færgen, det tar' 5 minutter fra pladsen til havnen, så vi er der i god tid. Vi spiser morgenmad på færgen og får en ordentlig gyngetur med i købet, men vi er med katamaranen, så det varer ikke så længe. Vi kører i land til tonerne til Bornholm du dejligste ferieø, fint, for i det samme begynder det at regne i stride strømme, så meget at alt i  gas kassen bliver drivvåd, det har vi ikke prøvet før. Vi kører til Dueodde og laver en kop kaffe, det regner ikke mere men parkeringspladsen er næsten en stor vandpyt. Så kører vi til Nexø og provianterer og kører så mod Sannes Camping ved Gudhjem som er vores base den næste uge. Vi får anvist en fin plads med delvis udsigt over Østersøen og rejser fortelt i næsten storm fra øst, besværligt, men det kommer til at stå rigtig godt.

Den gl. redningssti ved Melsted i frisk vind                                Den gl. redningssti ved Melsted i frisk vind

Om eftermiddagen går vi ad den gamle rednings sti ind til Gudhjem, en flot tur selvom der ligger meget havgus over vandet. Vi er rundt og kigge i den hyggelige by og går så hjem langs landevejen, en dejlig tur i rigtig frisk vejr. Hen under aften løjer vinden af, så vi kan grille og sidde ude i forteltet til 23 tiden.

Onsdag ligger havgusen som en tåge, forteltet er helt dugget til, men det er lunt så vi kan sidde i teltet og drikke kaffe. En med campist fortæller at det skulle være solskin i Rønne, så der vil vi køre en tur ind. Turen går over Østerlars, hvor vi før har boet i en ferie på Bornholm. Da vi er tæt på Rønne kigger solen dejligt ned til os, vi finder en parkeringsplads og går en tur rundt i byen. Vi går en tur som er beskrevet i en folder Bornholm Rundt og der følger vi de gamle stræder rundt i byen, masser af brosten og gamle idylliske gader og huse. Så rundt og shoppe lidt, en kop kaffe ved en bager, ja der er dejligt i Rønne med 26 gr. varme. Så går turen videre mod Arnager, hvor der er en kridtklint og muligvis lidt fossiler, det fandt vi ikke, men rigtig dejlig sol, flot strand og mange fugle. På vej hjem er vi inde i Nylars og se rundkirken, en lille fin kirke med en flot søjle med kalkmalerier midt i kirken. Hjemme i Gudhjem er der stadig lidt havgus.

måger ved Arnager     Nylars kirke    Nylars kirke

Havgus over Gudhjem er hvad vi vågner til, så efter kaffen kører vi en tur til Åkirkeby, Der er loppemarked på torvet, vi kigger ind i kirken der er meget stor i forhold til byen og har en meget kulørt prædikestol. Så går turen til Dueodde hvor vi gå en lang tur langs stranden mens havgusen er ved at lette.

Dueodde                                 Fyret ved Dueodde

Så en tur ind om Snogebæk, hvor det er tid til kaffe. Vi ser et fotogalleri med meget flotte billeder af naturen på Bornholm. I Svaneke er vi inde og se et stort glaspusteri, hvor de er ved at blæse et stort glasfad. En glaskunstner og to hjælpere er i gang, de sveder godt, resultatet er meget flot, men desværre stødte de glaskuglen på kanten af ovnen ret tidligt i forløbet og den fejl var der stadig da fadet var færdigt, det var synd efter det store arbejde. Nede på havne køber vi en is i kiosken, det kan de der!! 3 kugler og den er så stor så det er et helt måltid, så vi dropper frokosten, der må vi ned endnu engang inden vi skal hjem. Om aftenen har vi gang i grillen.

Solen lader vente på sig, det er stadig diset, så efter morgen mad går vi mod kobbe å hvor vi vil ind og se vandfaldet. Det er en flot tur ind igennem kløften hvor stien snor sig langs åen over små broer. Der er mange udgåede elmetræer, nogle væltede, de fleste overgroet med efeu. Nogen steder skal der klatres lidt hen over klippestykker , men vi når målet, Stavehøl vandfald. Stavehøl er en 8 m. høj og 2 m. bred klippespalte hvor åens vand falder ned. Det er ikke øens højeste, men nok det smukkeste. Kobbe å dalen er en sprækkedal med stejle og visse steder næsten lodrette sider. En rigtig flot og dejlig tur.

Kobbe å                              Stavehøl vandfald

Efter frokost cykler vi ud til Helligdomsklipperne. Der traver vi de godt 100 trin ned til sorte ovn, oppe igen går vi en tur længere ud af stien og ser bl. a. turbåden lægge til i den lille naturhavn. Nu vi har gang i cyklerne, beslutter vi os til at cykle videre mod nord, det går op og af de mange bakker i frisk vind. I Tejn er vi nede og se de losser torsk og fortsætter så til Teglkås, hvor vi vender om. På vej hjem er vi lige inde hos en bager og handle lidt til kaffen, så efter en frisk tur på 30 km. er det godt med en kop kaffe mens de vindblæste frisurer lægger sig. Om aftenen smager vi Sweet Mary øl fra Svaneke Bryghus, ikke ringe.

Krøllebølles søster ??                             Ved helligdomsklipperne

Lørdag vil vi en tur op på nordøen, så vi pakker vand, kaffe og cykler og kører over Hasle til Vang, hvor vi finder den gamle redningssti. Der er rigtig flot at gå og også temmelig bakket. Vi drejer fra ved Blåskinsdalen som skulle være rigtig flot og det er den også med masser af efeu på stammerne af udgåede Elmetræer. Så går turen op til Hammershus der jo altid er imponerende og flot at se. Så kører vi til Allinge hvor vi finder Nordbornholms Røgeri som Allan fra Sannes Camping har anbefalet med deres Fiskebuffet. Den var også utrolig flot og meget lækker. Der var bare alt godt fra havet, to slags suppe, stegte saltsild, masser af marinerede sild, flere slags laks, røget sild og, ja jeg kunne blive ved  og alt smagte rigtig godt.  Efter den dejlige buffet trængte vi vist til at røre os lidt, så vi kørte til Sanvig og satte bilen og fortsatte på cyklerne. Vi cykler langs Hammersøen, rundt om Smaragdsøen og en tur op ved fyret, en god tur oven på det måltid!. Vi er hjemme på pladsen ved 20 tiden efter en god lang tur til nordøen.

Blåskinsdalen                             Hammershus

Søndag vågner vi til flot vejr og nyder morgenkaffen med flot udsigt over Østersøen. Vi vil op og se Bornholms Kunstmuseum, et flot hus med et fint lys og vinduer med udsigt over markerne bag Helligdomsklipperne, rigtig flot. Udstillinger er fortrinsvis Bornholmsk kunst + en udstilling om kopikunst, der kan man sagtens blive snydt! Det var næsten ikke til at se hvad der var original eller falsk. Mens vi går rundt hører vi pludselig korsang, det lyder rigtig godt i de store rum, de synger både salmer og mere populære sange. Det var et ekstra  plus til besøget. Koret hed Karmika koret.

Udsigt fra Bornholms Kunstmuseum                              Udsigt fra Bornholms Kunstmuseum til Skosk Højland

Så til Årsdale og købe røgvarer til frokost, det bliver røgede sild, næsten lune uhm!, dem får vi til frokost med en lille "åh nej" til. Eftermiddagen bruger vi ved stranden og indkøb til grilleriet om aftenen.

Mandag morgen er nede på Melsted havn for at se om der er lidt fisk at købe, der er intet liv på havnen. Efter morgenmaden er vi dernede igen, der står en gammel fisker og ordner garn der skal sættes om aftenen. Vi får en lille snak mens han ordner garn. Han har fisket i ca. 70 år med store og små både og tager stadig ud med sin båd hver dag undtagen søndag, ret imponerende. Så er vi lige en tur i Døndalen for at se Bornholms største vandfald også en flot tur, hvor vi ser et par dyr i skoven. Vi er også i Årsdale og købe røget makrel til aftensmaden. I Svaneke er vi lige forbi is huset for at få en af de gode is, men det er ikke den samme der sælger is i dag, så dejlig is men ikke lige så stor. Det blæser stadig en del så vi vil vente med at pakke fortelt sammen til i morgen formiddag selv om det er sidste dag, men vi vil nyde den sidste aften ude i forteltet.

Vandfald i Døndalen                                     Redningsstien ved Vang

Tirsdag, vi skal hjemad og det er bare det skønneste vejr fra morgenstunden af, med høj sol over Gudhjem. Vi nyder morgenkaffen ude og  så må vi pakke sammen. Teltet er hurtigt tørt og klokken 11 har vi pakket og afregnet og så er det farvel til Sannes Camping hvor vi har haft en rigtig god uge med en del blæst, men det meste af tiden har vi ligget i læ. Vi skal lige omkring Årsdale og ha' lidt røget fisk med hjem. Så kører vi en til Almindingen hvor vi drikker formiddagskaffe og ser den 7 mastede fyr der jo desværre ligger ned nu. Så ind og parkere på havnen i Rønne, hvor vi går en tur mens vi venter på færgen. Vi får en dejlig sejltur i fint vejr og det er ikke med katamaran færgen, så vi har god tid til at nyde den. Der er ikke meget trafik op gennem Skåne, da vi når Øresundsbroen blæser det ret meget, så vi lister os over den  og kl. 20 er vi godt hjemme igen og det er jo rigtig dejligt.

Vi har haft en rigtig dejlig ferie, hvor vi ikke blev solskoldet, men heller ikke gennemblødte. Vi har set meget og været meget ude i naturen. På Sannes Camping benyttede vi os af et efter sæson tilbud, så vi kunne komme til Bornholm med campingvogn til en rimelig pris. Der er 3 campingpladser der har tilbud på færge og ophold uden for sæsonen. Sannes Camping er en rigtig fin plads med flotte faciliteter, en skam vejret ikke helt var til poolen eller stranden.

Her nyder vi solen på Sannes Familiecamping.

Udsigt fra vores plads på Sannes Camping

Her nyder vi solen foran Sannes Campings webcam

Her nyder vi også solen på Sannes Familiecamping.
Kopieret fra "Sannes" webcam af vores søn.