Kragenæs, Fejø juli 2020

Søndag den 19. juli og vi skal på tur til Lolland, nærmere bestemt Kragenæs.

Efter at ha' vandet drivhus og blomster, pakket det sidste i cv'en triller vi af sted ved ti tiden.

Vi har denne gang bestilt plads fordi vi er midt i højsæsonen og efter at have spist på Bandholm havn,

ankommer vi ved to tiden ser vi at vores plads er optaget af et andet par. Da campingfar går ned og snakker

med dem havde de helt glemt at de skulle af sted i dag og så får de travlt og undskylder meget, men det er

da dejligt at man kan slappe så meget af så man glemmer tiden. En halv time efter kan vi slå solsejlet op.

Bandholm Havn

Efter kaffen går vi op til Dodekalitterne og kigger, der er kommet et par mere op siden vi var der sidst.

Vi går op og ser Glentehøj og går forbi havnen på vej hjem. Så slapper vi af med spil og læsning.

Gået 10750 skridt

Dodekalittrne

Kong Svends høj

Så må vi en tur til Nakskov og kigge lidt, vi kører først forbi og kigger på Kong Svends høj

Der ligger lige ved vejen og er ret flot. Vi parkerer i udkanten af Nakskov og så tar vi cyklerne ud

og så er vi klar til at se på Nakskov hvor jeg tilbragte alle mine ferier som dreng.

Vi cykler ud til hestehovedet og kigger, der ligger en dejlig plads derude, så tilbage til byen,

ser en genbrugsbutik og sætter cyklerne ved Politi stationen og går så rundt i byen og oser.

Vi får en dejlig frokost på en nyåbnet restaurant. vi cykler ud forbi min mormors hus hvor

der er revet en garage ned og ud gennem Svinglen og retur af Svingelsvej hvor vi kigger ind

på kirkegården hvor de har klippet træerne meget flot til. Så cyklede vi ud til bilen og pakker cyklerne

sammen og så gik turen videre til Halsted kloster hvor der står en gammel gravsten fra mine oldeforældre.

Skridt 10500 cyklet 20 km.

Samme kunstner som Dodekalitten på Nakskov havn

Nakskov kirkegård

Kragenæs havn

Så må vi en tur til Fejø og turen er gratis!! Overfarten tar 15 min. og vi bliver budt velkommen

med mange æbler og en stor sten på havnepladsen. Vi cykler rundet på øen, først ud til kirken der ligger ude ved stranden

så præsten kunne komme nemt til den i gamle dage. Videre til Østerby hvor vi ser de gamle vejtromler,

smedens hus og den gl. mølle der har lukket nu. Vi får et kort over øen i brugsen og køber et par is.

Alla de lokale hilser på os og vi finder ud af at der er hilsepligt på øen, meget fint.

Vi er ude ved Dybvig Havn og kigge og så videre ud til Sletteren strand.

Så går turen ud til Skalø Havn ud af dæmningen til den lille privatejede havn.

Så cykler vi til færgen igen og tar hjem igen. En rigtig god tur.

Om eftermiddagen slapper vi af og snakker med vores naboer.

Vi spiller og læser om aftenen og vi har cyklet 28 km.

Velkomststen

Kirken

Smedenshus

Møllen

Skalø havn

De flotte æbler

De to færger

Vi skal videre i dag så vi pakker hurtigt sammen og kører ved 10 tiden. Vi nyder udsigten fra

Birket Bavnehøj der skulle være det højeste sted på øen.

Vi parkerer ved Lidl i Maribo og tar cyklerne frem og cykler ind til byen og kigger. Der er loppemarked

i dag og vi ser det hele men køber ikke noget.

Vi spiser frokost i Sakskøbing og kigger i byen men den er noget kedelig at se på.

Så kører vi på privatbesøg og dagen efter hjem igen. En hurtig tur her i højsæsonen hvor der

var mange mennesker men også plads til os.

Udsigt fra det højeste punkt på Lolland