ForsideFerier

Harzen, Spreewald og Waren juni 12

Det er onsdag den 13 og det er ferie og pga. af mange ting her i foråret har vi først lige besluttet at turen går til Harzen, Spreewald og Mecklenburgiche Seenplatte. Det er spændende områder vi ikke har været i før. Spreewald og Mecklenburgiche Seenplatte er det ikke så nemt at finde oplysninger om i Danmark, men vi finder da noget og er spændte på at se områderne.

Vi er lige en tur omkring Harrislee for at få skiftet for og bag vindue.
Da det er overstået går turen fint over Hamburg, Celle, Braunsweig til camping Prahljust ved Clausthal-Zellerfeld. Vi havde fået den anbefalet på nettet og det var en rigtig god plads med fine forhold. Græsset var lidt langt som vi havde fået fortalt, men meget fine faciliteter og pladsen er ved at blive opdateret, rettet op. Meget hyggelig plads med mange flinke campister.

Vejret i juni var jo ikke for godt, heller ikke i Harzen men vi havde nogle gode dage der og når det nu ikke var vejr til at side og nyde solskinnet  kørte vi rundt og så nogle af de flotte gamle byer. Goslar er jo en utrolig flot by, selv i regnvejr og så er det jo dejligt at Tyskland har så mange gode cafeer hvor man kan få en god kop kaffe og en Kuchen.

Bad Harzburg så vi i noget bedre vejr, en hyggelig by med et noget specielt springvand hvis figurer vi senere oplevede i andre byer.

Hahnenklee var en meget stille by hvor der nok sker mest om vinteren.

Men de havde en hjerte sti, Liebesbanksweg, som vi prøvede at gå i ret godt vejr. Den er utrolig flot og syv km. lang og man kommer godt op i højderne og  langs de mange opstemmede små og større søer som har været brugt i forbindelse med mine drift i gl. dage, fik vi forklaret på vores minetur . En rigtig god tur rundt i det flotte landskab.

Vi var også i Lautenthal hvor vi var en tur nede/inde i den gamle sølvmine, Lautenthals-Glueck, og det var ret spændende og dernede er det jo næsten tørvejr selv om fugten driver ned af klipperne.
 Vi havde en rigtig god guide med på turen, han og alle i hans familie havde åbenbart været minearbejdere og han gjorde meget ud af at forklare om de rigtige dårlige/usunde forhold før i tiden og det så sandelig ikke ud til at ha' været nogen spændende arbejdsplads. Det mente han heller ikke det var i dag selv om man havde fået meget bedre sikkerhedsudstyr så var det stadig et farligt og usundt at arbejde i en mine.

Indgang til minen Lautenthals-Glueck i Lautenthal

St. Barbara - Kapellet inde midt i minen

Minen Lautenthals-Glueck i Lautenthal

Vores gode guide i minen

Goslar

Bad Harzburg

Indkørsel til Altenau

Liebesbanksweg

På Liebesbanksweg

Brocken

Når vi nu var så tæt på Sankt Hans måtte vi da også lige en tur på Bloksbjerg og det var en flot og på toppen temmelig kold oplevelse. Vi var heldige at det kun var lidt diset vejr så der var en flot udsigt deroppefra. Der var også en "koste" simulator så dem der havde lyst kunne prøve en tur på kosten og se om det var noget.
Det var jo ren nostalgi at køre der op med det lille gl. damptog der osede og lugtede som i gamle dage.
Der var også en udstilling om hvordan der havde set ud inden murens fald og det var noget anderledes. Der tror jeg ikke man kunne komme op og kigge, drikke kaffe og nok heller ikke overnatte hvis man havde lyst til det!

Efter fire dage på camping Prahljust ved Clausthal-Zellerfeld vælger vi at flytte østpå. Vi synes ikke Harzen er det bedste område at køre langt frem og tilbage for at se tingene og da vi gerne vil se Wernigerode og Quidlingburg har vi valgt at flytte til Kloster Camping Thale og det var et godt valg. Allerede indkørslen ind gennem de høje klostermure er meget flot og selve pladsen er kun 5 år gammel og flot anlagt og med et meget venligt personale.
Det var selvfølgelig godt vejr når vi havde valgt at flytte og så er det jo godt er der ikke er så langt at køre og selv om det er dårlige, nok gamle Østtyske veje vi kører på, er vi fremme kl. 11 og bliver fint modtaget og får anvist en plads. Alle pladser er helt plane og med fliser at køre ind på og pløkke til at sætte fortelt/solsejl op ved.

I Thale er der en Müthenweg der er markeret med hestesko hele vejen gennem byen hvor der så er forskellige skulpturer/bænke med nok mest gamle Nordiske gude motiver. Så måske har Thor og Odin  taget ture til Harzen. Fin tur hvor man også får set det meste af byen og ender ude ved svævebanerne til Heksedans pladsen og Rosstrappe.

Vi var en tur på Heksedans pladsen og deroppe ligger der en tysk udgave af Valhal ! Det er en flot tur derop og ned og hver anden gondol har glasbund så man rigtig kan "nyde" hvor langt der er ned til bunden af kløften. Vi var ikke så meget rundt deroppe, men der er mange, sikkert flotte, vandreruter der, men der var ikke lang tid til svævebanen stoppede for i dag og vi ville gerne med ned. Man kan også gå eller køre derop hvis man har mest lyst til det.

Vi var også inde og se DDR Museum Thale det var lidt spændende, alle tekster/forklaringer var kun på tysk og de var lange og grundige, men vi fandt da ud af at bygningen og fabrikken rundt om havde været maskin og kampvogns fabrik. Så jo bedre til tysk man er, jo større glæde får man af besøget.

Motiv fra Thale

Hestesko viser vej på Müthenweg

Indkørsel til Kloster Camping Thale

Kloster Camping Thale

På vej ned fra Heksedans pladsen

Bænk på Müthenweg

Vi kører også en tur til Wernigerode  og det er en meget hyggelig og flot by. Der er et lille marked i byen hvor der sælges en del grønt og kød og fisk.
Vi er rundt og se det gamle bycentrum og kan ikke la' være med at tænke på hvordan der har set ud for godt 20 år siden? Nu ligner den jo alle de andre gamle hyggelige tyske byer. Og som de fleste andre gl. byer i Tyskland er der også her rig mulighed for en kop kaffe eller andet mens man hviler benene og kigger på "trafikken".

Så går turen til Quidlingburg der er bygget op omkring en stor kirke og et kloster. Der er en flot udsigt deroppefra ud over byen og man kan også se den store kaserne der husede en stor russisk garnison i DDR tiden, det har nok ikke været så rart at ha' den i byen.
Der er stadig fuld gang i renoveringen mange steder i byen og også en del huse der trænger.
Begge byer er absolut et besøg værd og Kloster Camping Thale rigtig god at bo på mens man besøger området.

Wernigerode

Quidlingburg

Quidlingburg  (Have a nice day, på bænken?)

Blikmand i Lüppenau

Kahnfart  i Lüppenau

Kahn havn i Lehde

Stork i Lehde

Udsigt i Lüppen

Så går turen videre og målet er Lüppen i Spreewald som vi gerne har villet besøge, Siden en buschauffør for en del år siden fortalte varmt og længe om det dejlige område hvor næsten alle Cornicons kommer fra og bliver sejlet rundt i små pramme. Det har så ændret sig, men det er et rigtig dejligt område med mange kanaler og gode cykel ruter.
Vi havde valgt at bo på Spreewald Camping Lüppen og der boede vi rigtig godt.
Det er meget nemt at komme ned til havnen, den ligger lige bag ved campingpladsen og der ligger turist kontoret også. Vi købte et cykel kort over området. Det var lamineret så det kunne tåle regn og det  var godt for så regnede det kun om natten mens vi var der.

Dagen efter cykler vi en tur til Lüppenau og Lehde og det var en rigtig fin tur hvor vi kørte langs en af kanalerne, så er der jo ikke mange bakker!!
Lüppenau er en meget hyggelig og nok lidt mere "gemytlig" end Lüppen og med noget mere liv i deres havneområde. Der sejlede rigtig mange Kahns med turister. Hvis man skal ud og sejle uden at ha' bestilt må man vente til båden er fyldt, så det fik vi ikke prøvet.

Så måtte vi ud og kigge i Lehde, hvor der ligger et frilands museum. Det var nu mere et frilands hus med have så vi var ikke inde og se det, men det er en meget flot og hyggelig lille by, hvor man kan sidde lige på kajen i den lille havn og nyde kaffen. Det var også første sted vi så agurke planter, inde i en lille have!!

På vej hjem var der skiltet med en anden vej til Lüppen med samme km. til byen så den snuppede vi. Den var noget længere, lidt blødere stier, men ellers helt god og det er jo rart at se noget andet på hjemturen. Så det endte med at vi havde cyklet 42 km da vi kom hjem.

Vi vil prøve at finde de agurker, så dagen efter kører vi, i bil, til området ved Burg, vi ser flere storke, en del rovfugle og flotte områder og en enkelt lille mark med agurker. Vi kører ud til byen Leipe for at kigge lidt og køre en genvej hjem. Der ligger et par gårde, en lille havn til Kahnfart og så er vejen videre frem kun for cykler, så det er samme vej tilbage.

Søndag var der stort loppemarked i byen og det måtte vi lige ud og se og det fik vi en længere gåtur ud af, da det ikke lå på torvet, men ude ved en sportshal. Der var spændende og se mange af de gamle ting der blev solgt der.

Turen går så videre mod Mecklenburgiche Seenplatte som også skulle være et spændende område og det er det også.

Det er søndag og vi tar' den direkte vej lige igennem Berlin og det gik fint uden problemer og en noget kortere tur end Berlinerringen, men jeg ved ikke om den er så god på en hverdag. Da vi drejer af og kører mod Stralsund er der rigtig meget trafik på vejen, men det hjælper da vi drejer fra mod Waren.

Vi har valgt at bo på Campingplatz Ecktannen lige uden for Waren  og i kanten af Müritz Nationalpark. Der betaler man forud og kan så ellers finde sig en plads. Det er en natur plads med flotte servicebygninger, og man finder bare en plads i nærheden af en strømstander, fin plads.

Vi cykler en tur ind til Waren der også er en hyggelig by med en stor havn, da vi skal retur er det begyndt at regne og vi bliver noget våde,, det regner hele aftenen og en del af natten. Dagen efter cykler vi en tur ind i nationalparken og selv om det blæser en del er der fint at cykle i parken hvor der stort set er læ. Vi er ude i et fuglehus hvor der skulle være mulighed for at se ørne, men der var ingen på vingerne da vi var der. Vi kommer igennem flotte, store  engområder og flere små søer med gæs og skarver. Ja, så begynder det at regne igen, men vi har jo regntøj på, så det gør ikke så meget. Vi fortsætter turen og kommer til en lille landsby hvor vi finder en lille cafe der er indrettet i det der nok har været stuen i et parcelhus, men der er god kaffe og der er lige bagt Kirschkuchen og den er bare super og så holder det nok op med at regne imens. Det gør det så ikke, tværtimod og vi har modvind hjem ca. 10 km så der var ikke mange tørre pletter på os da vi var hjemme. Heldigvis var fototasken tæt. Turen var 26 km. og nok halvdelen i regn.

Lidt regn skal da ikke forhindre os i at køre en tur dagen efter, så vi starter bilen og er en tur ovre på den anden side af Müritz og kigger lidt på Röbel hvor vi også havde kik på en c. plads, men vi er glade for vi valgte Waren, så der kører vi tilbage til og det er en hyggelig by. I dag ser vi rovfugle på turen.  Da det heller ikke er vejr til at spise ude i dag beslutter vi os for at det er vores sidste aften i Tyskland for denne gang. Vi kører ind og vil slutte med en schnitzel hos Schnitzel König, hvis I kommer på de kanter, så find et andet sted. Kød og grønt var lige fra det lokale supermarked's køledisk, så det kunne være lige meget. Så han kan godt abdicere.

Dagen efter kører vi af gode, mindre veje op mod Rostock  og så det sidste stykke på motorvej. Vi var lidt spændte på prisen på færgen og det var ikke billigt, ca. 1200 kr., så er det altså sjovere at køre over broen, men det var jo noget af en omvej. Til gengæld kunne vi så sidde næsten alene i rest. og nyde en billig buffet. Og så er det jo dejligt at komme hjem og blive budt velkommen af vores hus passer.

Vi havde en rigtig god tur selv om vi brugte næsten 10 kg. gas til opvarmning, det har vi ikke prøvet før. Vi havde en del regn og blæst, men også gode dage. Der var 1!! dag hvor det blev 29 gr. og næste morgen var det igen 13 gr.
Vi så og oplevede mange ting og mødte flinke campister, så selv om vejret ikke helt var med os havde vi en rigtig god ferie.

Svaler i udsigts hus

Jæger i tørvejr

Sådan pyntes tomme butikker i Waren, ret flot