Berlin februar 2018

Vi fik mulighed for at leje en lejlighed på et afbud i Berlin, igennem min fagforening, i uge 8 og vi skyndte os at slå til. Vejret behøvede jo ikke at være super på den tid men vi ville ta' noget varmt tøj med.
Vi opdagede at det var dyrt at ta' med færgen det var jo stadig vinterferie i uge 8 men vi fik da en billig bilet på vej hjemad. jeg tør næsten ikke tænke på hvad det vil koste med cv.

Vi kom rigtig godt, med ikke ret megen trafik derned og fandt den rigtige indkørsel til P kælderen og der holdt bilen til vi skulle hjem igen. vi kunne så ta' elevatoren lige op til lejligheden på 6. sal. En rigtig lækker lejlighed med plads til 6. og der kunne vi vælge frit hvor vi ville sove.

Søndag tog vi på marked i Mauer Park og bagefter i Arkona Platz der var det beste.

Så måtte vi op til Berliner Mauern Museum der var rigtig flot og spændende der viste et stykke gl. mur og med pæle hvor muren havde været. Det var også opført en ny kirke i stedet for en gl. som østtyskerne havde revet ned og den var meget simpel og meget spændende. Der var et udsigtstårn hvor man kunne overskue hele området.

Berliner Mur                                                                                                                                   Den nye kirke med klokketårn

Minde billeder over de faldne ved flugt og den var lang, det var ret sørgeligt at se den.

Flot husdekoration

Mandag ville vi se Berliner Dom og bagefter et par museer.

Berliner Dom

Vi var en tur oppe på Rundgangen ved taget, 270 trin oppe

Vi så bl.a. Dronning Nefertiti der var gude smuk. Hendes buste stod på en piedestal og var bevogtet af to vagter og der måtte ikke fotograferes derinde, så billedet er lånt fra nettet

Dronning Nefertiti

Glaseret indgangsparti

Tirsdag ville vi rundt og se nærområdet hvor vi bor og vi går ned forbi ruinerne af St. Michaels kirke og ned til Spree floden i et område der ser meget slumstormeragtigt ud. Vi fortsætter ind i et meget multietnisk område med mange specielle forretninger.

Onsdag måtte vi en tur på det Jødiske museum, det var meget specielt og moderne. Vi så garden of Exile hvor betonklosserne danner kors når man kigger op og Memory Void hvor der lå ansigter man kunne gå rundt på og mindes Holocost ofrene. Der var vi ikke inde vi ville helst mindes dem i stilhed. Om eftermiddagen tog vi toget ind til Alexander Pladz og kigger på forretninger og ser tv tårnet som vi har været oppe i før.

Memory Void                                                                                             Tv Tårnet                                                                                                 Springvand ved Tv tårnet

Torsdag tar vi toget til Kurfürsten Dam hvor vi kigger lidt på Klo der dog først åbner kl. 19. så det må vente til en anden gang, vi kigger også lige på Hotel Olivaer hvor vi boede sidst vi var i Berlin. Det er rigtig flotte butikker der ligger der og vi nøjes med at kigge. Vi må ind og kigge i KEDEWE der ligger for enden af Kurfürsten Dam men vi går hurtig ud igen og vi køber i stedet for en Bratwürst med brød og lidt efter en kop kaffe med en Kirchs kage til. Så går vi ud mod sejrssøjlen fra 1864 og den er jo rigtig flot selv om vi tabte sønderjylland. Vi går så op mod Brandenburger Tor, vi kan se Bundesdagen inde til venstre men der har vi også været. Der er altid mange mennesker ved Brandenburger Tor og det er der også idag. Vi går videre og ser klodserne til minde om jødeforfølgelsen under krigen. Vi ser Postdammer Plads der nu er fuldt udbygget det var den ikke sidst vi var her.

Sejrssøjlen                                          Brandenburger Tor                                                 Hestedroske Hesten th. har skæg

Betonklodser fra jødeforfølgelsen                                                                                         Brandenburger Tor

Fredag er det sidste dag og vi vil gå en tur ind til Kottbusser og se et Tyrkisk marked ved floden. Der er rigtig mange boder med mad, frugt, stoffer, sy ting og meget andet. Vi køber noget pålæg og brød til og en pose avokado. Om eftermiddagen tar vi toget op til Check Point Charley  og kigger lidt. Om aftenen går vi ud og spiser lækker mad.

Madmarked

De frøs med anstand                                                                                                          Snitzel

Vi vågner lørdag morgen, det er 8 gr. frost!! Vi har haft 2-5gr. varme og sol hele ugen. Vi gør os klar, vi skal ikke gøre rent det er med i prisen og så triller vi stille og roligt mod færge som sejler kl. 11 og vi når den i god tid og den er billigere end den vi tog herned.