Bornholm august 2017

Vi skulle igen til Bornholm og denne gang ville vi prøve noget nyt, vi ville med færgen fra Køge. Det var der også andre der ville, der holdt bare campingvogne og campere over hele pladsen og der blev kørt helt op på tredje dæk med cv'er og da vi kom ombord blev vi vist op på andet dæk og helt ud i snuden så vi måtte bakke da vi skulle i land. Vi havde booket en kahyt og den var vi rigtig glade for, vi sov rigtig godt og et bad om morgenen, rigtig godt, inden vi kørte i land som en af de sidste biler.

Udsigt fra vores kahyt

Vi kørte ikke så langt for vi skulle drikke morgenkaffe med min bror og hans kone på et hotel i Rønne og det var en rigtig god start på ferien. De skulle så hjem og vi kørte videre på ferie. Vi skulle selvfølgelig op og ligge på Sannes Camping i Melsted tæt på Gudhjem og der fik vi en ny plads med en skøn udsigt ud over vandet. Der havde holdt 34 nye vogne udenfor om morgenen og der kom 14 mere i løbet af dagen, men da vi ankom havde Allan god tid til en snak med os. Vi fik hurtig slået teltet op og gjort klar til 14 dage på Bornholm. Vi gik så op og hilste på vores venner der havde været mad samme færge. Om aftenen kørte vi sammen op til Rø kro for at spise flæskesteg og appelsinfromage og det smagte rigtig godt.

Vores plads

Om mandagen måtte vi en tur til Årsdale for at se om "vores" fisker stadig var der og det var han, vi købte 4 flotte små skrubber som vi stegte om aftenen og de var lækre.

Om tirsdagen var vi på tur med vores venner til Åkirkeby og se marked og bagefter fik vi en kold øl på Svaneke bryghus i strålende solskin. Om eftermiddagen går vi til Gudhjem ad den gamle rednings sti og vi er rundt og kigge på havnen og byen og vi smagte de nye is de reklamerede for softice på bøfbund og de smagte af ikke så meget, så lige så gerne en alm. is.

Kobbeåen

Vi går en tur ind til Stavehøl vandfald, der var ikke meget vand i Kobbeåen så der var heller ikke meget vand i vandfaldet, men en flot tur var det.

Onsdag aften kører vi til aften marked i Åkirkeby med lokale specialiteter, med lokal underholdning til. Vi køber en dejlig tapas tallerken med en øl til, rigtig lækkert.

Underholdning

Om torsdagen var vi til Tango i Allinge og det var da meget spændende.

Tango

Fredag kører vi en tur til Svaneke hvor vi købte makrelfileter på røgeriet og bagefter gik vi en tur om bag ved røgeriet og fandt "Kjøssebænkjeng". Hjemturen gik over Østermarie hvor vi så kirken og den gamle ruin der ligger ved siden af. Om eftermiddagen var inde på Baltic See og se de lavede et flot fad og bagefter med vores venner inde på Fru Petersens cafe et meget spændende sted hvor man bare kan få alt i kager og boller. Vi sad ude i haven og vi var godt mætte da vi kørte hjemad.

Som noder

Kjøssebænkjeng

Svaneke Røgerri

Undervejs i procesen.

Så skal det i svaleovn i to døgn

Fru Petersens Cafe

Lørdag kører vi sammen med vores venner ned til marked i Snogebæk og så ud og se Koldkrigsmuseet, op i deres 70 m høje tårn. Så spiste vi frokost, Kyllingesanwich, på Dueodde og så videre til fernisering på en udstilling i Benmel i Nexø.

Udsigt fra tårnet på Koldkrigsmuseet

Om mandagen kører vi igen til Årsdale og køber skrubber, de kan kun fange torsk i juni måned pga. af sæler der spiser for meget af torsken. Vi køber et par røgede sild og en kop kaffe på røgeriet og så må vi op på møllen og se på sten og der får jeg nogle gode ideer til vinterens stenslibning. Om eftermiddage må vi op til poolen og nyde det gode vejr.

Det færdige fad

Tirsdag kører vi en tur til Hasle, køber en kage er nede ved havnen og fortsætter så op til Hammer Havnen hvor vi drikke kaffe og spiser kagen. Så kører vi ud til Hammerknuden ved Sandvig og går en tur op, lyngen blomstrer og vi kigger ud over campingpladsen og vandet, flot udsigt.

Udsigt til Hammershus

På Hammerknuden

Et par gl. støvler

Onsdag kører vi til Rønne for at se Torvehallerne, de er nok lidt opreklameret, vi kører videre og ser alle Svenskehusene som vi fik af Sverige efter bombardementet ved slutningen af anden verdenskrig. Vi fik en kop kaffe og sad og nød solen. Så rundt og kigge på byen og handle lidt ind. Vi kørte hjem over  Nyker hvor vi så en antik butik og den mindste Rundkirke på øen. Vi købte ind til vores store frokost,  laks, makrel, fiskefrikadeller, saltstegte sild og krabbesalet som vi dog måtte gemme til aftenkaffen.  Vi fik en øl og en lille en til.

Svenske huse

Motiv i Rønne

Vi vil ud og gå af redningsstien fra Helligdomsklipperne og til Gudhjem, så vi sejer med Thor ud til Helligdomsklipperne sammen med rigtig mange andre og så går vi tilbage af redningsstien. Det er en rigtig flot tur med mange skønne udsigter. Vi drikker en kop kaffe på en cafe undervejs. Da vi når Gudhjem må vi ha' en is i ishuset på havnen. Vi kører om aftenen ind og får en lækker menu hos Svaneke Bryghus.

Udsigt fra MS. Thor

MS. Thor på vej tilbage

Tak for kaffe

Redningsstien

Bautastenene på vej til Gudhjem

Fredag og jeg går op og snakker med Allan om vi kan blive liggende i morgen til vi skal med færgen, men nej der kommer nogen med morgenfærgen og skal ha' vores plads. Så vi begynder at pakke forteltet sammen mens det er dejligt tørt. Så sætter jeg solsejlet op og så kommer vores venner forbi til en øl under solsejlet og vi aftaler at vi skal op på minigolf banen og ha' et spil. Jeg blev jo udfordret da jeg havde lagt en af Allans film på Facebook. Jeg blev nr. tre ud ag fire. Vi skulle også op og spise hos dem i aften, dejlige koteletter fra Hallegård  og de var rigtig lækre. Vi spiller Sequence i forteltet til vi ikke kan se mere.

Så er det farvel til Bornholm for denne gang.

Lørdag og så er det sidste dag og vi skal pakke det sidste sammen, vi skal være ude kl. 11, men det er hurtig overstået, vi tar afsked med vores venner der skal blive her en uge mere. Vi skal først med færgen kl. 1730 så vi har god tid. Vi kører til Nexø og handler lidt ind og kører så ned på havnen og holder og drikker kaffe. Så kører vi ti Dueodde og går en tur på stranden inden vi kører til færgen. Vi kører direkte ombord og går op og finder en plads vi kan sidde ved. Vi får den helt store buffet med et glas øl til. Både den første dags Flæskesteg og denne flotte buffet er med i prisen. Hjemturen føles lidt lang men det er jo dejligt når en god ferie er sluttet så godt. Vi er hjemme igen ved midnat efter en dejlig ferie hos Sannes. Vi kommer der nok igen, måske ikke til næste år, der er jo andet der skal ses. Men nu må vi se.