På sommer tur i Danmark

Det er den 9. august og det er sommerferie.

Vejret er fint og vi har valgt at starte ferien på Bjerge Sydstrand og der til kommer vi i 23 gr. og fint solskin. Det er en dejlig plads ved en rigtig god strand, så efter vi har stillet cv'en op må vi ned og ha' en dukkert i det dejlige friske vand.
Der bliver grillet til aften i det gode vejr og bagefter er vi nede og se en rigtig flot solnedgang over Storebælt, som vi om et par dage skal se fra den anden side.

Lørdag er der årets sidste markedsdag på torvet i Gørlev og det må vi ind og kigge på.
Der er en del der spiser "sort sild" men de frister ikke os, så hellere en alm. "hvid" kogesild. Men ellers et fint lille marked.
Hjemme på pladsen igen samler vi cyklerne og cykler ud på Reersø og kigger lidt. Der kører mange Mercedes, gamle og nyere og det en Mercedes klub der har sommertur.
Der er rigtig mange flotte imellem og de har så "ringridning" på cykel ved havnen i Reersø.
Vi er inde og besøge den flotte fiskebutik der ellers har været "vinter" lukket når vi har været på de kanter og så bliver der købt ind til en god frokost, rigtigt lækkert.
Om eftermiddagen kommer der lige en regnbyge og hilser på mens vi går tur på stranden og så er vi hurtigt gennem blødte.
Det var et kort, men godt besøg på Bjerge Sydstrand, en FDM plads der giver rabat til Dcu medlemmer.

Solnedgang ved Bjerge Sydstrand

Fine biler på tur. Den røde helt specielt.

Flotte heste på Reersø

Søndag og vi vil videre og kører af mindre veje og broen til Juelsminde hvor vi skal bo på Juelsminde Strand Camping en dejlig plads lige på den anden side af Storebælt. Vi finder en rigtig god plads at slå op på og vil ha' forteltet op selv om det blæser meget. Det er en drøj omgang, men det lykkedes bla. med hjælp af en flink medcampist. Det er nok den mest besværlige rejsning af fortelt vi har været ude for, men det var det værd for vi havde mange gode timer i det selv om det blæste en del.
Vi hører der skal være Pælesidning på havnen så vi hører om vi kan ligge et par dage mere og det kan vi. Campingpladsen ligger utroligt dejligt for enden af hovedgaden og nabo til havnen hvor der ser hyggeligt ud.
Vi har set at en fra pigegarden spiller solen ned og det er sidste aften i dag, så vi må ned og se og høre det.
Vi går derned i god tid, kun for at se på pavillonen hvor de spiller, at det er kl. 20 hver dag sommeren igennem. Det kunne de måske godt ha' skrevet i omtalen af det. Men der var en rigtig flot solnedgang.
 Der ligger også en lille fiske cafe på havnen o
g den er vel ok, men så skal man ikke lige ha' været på Bornholm og Reersø.
Juelsminde er en hyggelig by med et godt havne miljø hvor der er en del liv, meget i de sidste to dage vi var der.

Solnedgangs pavillonen

Mandag står vi tidligt op, vi vil en tur over på Endelave og vejret skulle blive rimeligt i dag, så vi tar chancen.
Der er en times god sejlads derover fra Snaptun og det ser ikke ud til at der er ret mange turister der skal derover i dag.
Vi cykler nordpå og da vi når Øverste Ende går vi en tur og kigger lidt på naturen og stranden. Heroppe er der en del får der græsser og over hele øen er der rigtig mange kaniner. Vi ser også et par rådyr. Tilbageturen følger østsiden af øen ned over Lynger og langs sydøen og retur til Endelave by.
Så er vi ude og vende ved Kloben inden vi cykler tilbage for at finde noget at spise. Ikke nemt på en mandag, selv cafeen på campingpladsen er lukket og vi ender i den flotte lægeurte have hvor vi får en kop kaffe med et stykke kage.
Så er vi lige inde og kigge i kirken inden vi skal med færgen retur.
Det har været en dejlig tur på Endelave i fint vejr på nær den byge der lige viste sig da vi ledte efter frokost.

Lidt fakta om Endelave:

Endelave kirke

Færgen Endelave i Snaptun havn

Gå i Fængsel!!
Ja sådan kunne det godt ha' lydt, men vi gjorde det frivilligt og det var da spændende at se det gamle Horsens Fængsel indefra og blive bekræftet i at det ikke er et sted man skal gøre sig umage for at komme.

Turen til Horsens kørte vi ind over Hornsyld og Bjerge, en rigtig flot tur i meget kuperet landskab.

Efter fængsels turen skulle gps'en vise os vej til et stort loppe marked, men det ville den ikke. Den viste os vej til Vejlevej i nabokommunen, så det blev en større rundtur, inden vi fandt det rigtige sted, der var et helt loppe supermarked. Sådan kan det gå når man kun har en adr. på gps'en og ikke er lokalkendt.

En af etagerne, udsmykket af en fange

Fængselskirken

Fængselsmuren indefra

Hjarnø skulle da også ha' et besøg når vi nu havde flere dage til rådighed, så af sted med cyklerne til Snaptun og over med den lille Hjarnø færge. Det tager kun fem minutter så er vi på Hjarnø.
Vi cykler først til Vesthoved og bagefter tværs over øen, gennem byen, til Vindavn. Undervejs kommer vi forbi campingpladsen der ser fin ud.
Så vil vi ud og se skibssætningerne ved lagunen, men da vi når derud er det slut med at cykle og vi må og vi må trække resten af turen rundt omkring lagunen.
Skibssætningerne menes at være kong Hjarnes begravelses plads.

Det har været dejligt at besøge både Endelave og Hjarnø og fint at cykle rundt på dem. De steder vi måtte trække cyklerne var det vores egen skyld. Klapcykler er ikke de bedste til at køre på stranden med, men ellers er de ok.

Tilbage på fastlandet kommer vi lige forbi Glud Museum og det vil vi lige ind og se endnu en gang. Det er et rigtig flot lille museum skabt af Søren Knudsen, der nok var noget af en særling. Men han fik flyttet og genopført de fleste af bygningerne på museet, så han har været en flittig mand.
Der mærker vi også at vi er lige på kant med højsæsonen, Cafeen er lukket, så vi må vente med at få stillet sulten til vi er hjemme igen.

Glud museum

Her måtte vi ikke spise med!! ellers gode fedtemadder og bidesild og nok en lille dram.

Hjarnø færgen

Kong Hjarnes begravelsesplads

Udsigt fra Lagunen

Naturens kunst på stranden

Den lille fine Hjarnø kirke

Kirkeskibet i Hjarnø kirke

I Juelsminde er pælesidningen ved at starte og fem unge kravler op på pælene fra en tømmerflåde. 96 timer på en pæl ja hver har jo sin lyst.
Jeg hørte noget om sidste års vinder havde vundet omkring 50 tusinde kr. og det er jo ikke så dårligt. Vi så ikke afslutningen og ved ikke hvem vinderen blev.

Fra Vejle Folkeblad:

- Årets pælesidningskonkurrence i Juelsminde blev noget af en sensation.

Alle fem deltagere sad nemlig alle 96 timer på hver sin pæl i havnen i Juelsminde.

- Det er aldrig sket før i de mange år vi har haft konkurrencen, fortæller Pernille Juul, der sammen med Klakring IF står bag arrangementet Fest i Hvalen.

Det var super flot. Tillykke

Så er de ved at være klar til 96 timer. av min r..

Efter den første ret kolde nat. De ser ret friske ud.

I weekenden var vi på dejligt familie besøg i Vestjylland og søndag kørte vi videre mod Harboøre hvor vi ville ligge på DCU's Vesterhavs Camping og det var et godt valg, både c. plads og område er rigtigt godt.
Der blæser en frisk vind fra vest, så vi sætter cv'en så vi får døren i læsiden. Nede ved stranden kan vinden rigtig mærkes og vi bliver luftet rigtig godt igennem.

Mandag kører vi ind for at følge livets gang i Lemvig, Dejlig by der er ved at bygge det meste af havnen om, men det ser ud til at blive godt.
Vi er i Kvickly og hente sponsor boller som fulgte med i velkomstpakken, dejligt.
Så gik turen ud til Bovbjerg Fyr der absolut er et besøg værd. Det ligger jo rigtig flot oppe på de høje klinter hvor der var en del Paraglidere der gav opvisning i det flotte, let blæsende vejr. Og så har de et rigtig flot kagebord, det var meget lækkert at prøve. Fint med en åben cafe. Fyr og cafe bliver passet af en gruppe frivillige. Godt gået.

Frisk vind ved Harboøre

Kunst i Lemvig

Bovbjerg fyr

Udsigt mod nord

Kagebordet

Paraglidere ved fyret

Stille brænding

Solnedgang ved Harboøre

Vi havde ved ankomsten til pladsen fået at vide at der var en god cykelrute bag klitterne til Thyborøn og den måtte vi jo prøve. Den var rigtig god og kun ca. 10 km. til Thyborøn hvor vi kom ind tæt ved Sneglehuset og så måtte vi lige ind og kigge på det og det er jo ret specielt.
Sikken et arbejde for at gi' sin kone et anderledes hus.
Så inde på et lille galleri og videre hen til Kystcenteret hvor vi var de eneste til et foredrag om Thyborøn Fæstningen og det var rigtig spændende at høre og bagefter en tur for at se de forskellige bunkere. Vi så også hvordan de forskellige bunkere var forsøgt camoufleret og hørte om den danske Skilpade spion hvis identitet først blev afsløret i 89. og meget andet. Tak til Jørn for en meget spændende tur og en god snak.
Vi kendte ikke til Thyborøn fæstningen og var egentlig ikke så interesseret i bunkers, men nu vil vi nok kigge lidt mere på dem når vi kommer til det nordlige Jylland.
Vi var også inde og se den nye kirke, flot og meget lys og med et rigtig flot billede i våbenhuset. I kirken var der både det gamle kirkeskib og et nyt, der var en trawler.
Cykelturen tilbage til pladsen var selvfølgelig i modvind, men det gik fint og ellers kunne vi jo ha' taget toget til Harboøre.

Onsdag er vi desværre nødt til at køre videre, vi har en aftale i Harrislee torsdag morgen.

Vi kører over Hvide Sande, Varde og Ribe hvor vi lige må vende byen en gang, hyggelig som altid.
Vi slår støtte benene ned på Dcu Kollund og får en god plads for natten.

Torsdag får vi skiftet den store tagluge og et vindue på garantien hos Caravan Center Nord. Helt fint når cv'en er fire et halvt år. Vi handler lidt imens og så går turen hjemad og kommer hjem til et hus der bare har fået første klasses pasning.

Vi var lidt spændt på at holde ferie i Danmark, lige på kanten af skole ferien, men det gik rigtig godt. Priser på pladserne var ret høje den første uge, faldt så en del i den anden uge.

Vi oplevede at flere steder kun havde åbent i weekenden nu højsæsonen var ovre, måske ok, for vi var fire turister med færgen over til Endelave. Til gengæld havde guiderne de fleste steder, der havde åbent, bedre tid til en snak og det er jo rart for så kommer der gerne gode informationer med.

Vi er blevet rigtig godt modtaget på de fire pladser vi har besøgt, fået morgenbrøds "gavekort" på to og det har været dejlige pladser, med flinke medcampister.

Efterhånden har vi besøgt en del DCU pladser og må sige at vi synes de alle har en flot standard, flinke lejrchefer og rimelige priser.
Og når man som jeg er blevet efterlønner er priserne for en overnatning uden for højsæsonen meget billige.

Vi har også på denne tur været bedre til at bruge de rabat muligheder der er i fordelshæfterne fra både Dcu og Fdm og der har vi sparet en del.

Maleriet i Thyborøn Kirke

Det nye kirkeskib i Thyborøn Kirke

Thyborøn havn

Muslingeskal fra Sneglehuset

Sneglehuset

Kik ud fra observationsbunker

Flyvholm redningsstation

Farvel og tak til Vestkysten for denne gang. vi ses igen.