Frankrig 2014

Annecy  Avignon  Alsace

Vi havde besluttet at årets ferietur skulle gå til Frankrig og vi ville besøge Annecy, Avignon og så kom Alsace også med.

Vi startede hjemmefra fredag den 13 juni, og vi havde jo ikke travlt, 3 uger ventede forude. Det småregnede og turen gik fint over Fyn og Jylland, selv om der var ret meget trafik.

Vi var jo på vej til Frankrig så grænsehandlen smuttede vi bare forbi og fortsatte direkte ned til køen ved Elb tunnellen, men kom rimelig hurtig under og det gik så med rimelig meget trafik og pauser sydpå.

Da vi nåede frakørslen til Derneburg kørte vi fra motorvejen og næsten lige ind på Seecamp Derneburg  som vi synes lød godt i Acsi bogen og det var en udmærket overnatningsplads. Vi fik en rigtig god modtagelse og de var  meget hjælpsomme da vi havde taget noget med på ferie som burde ligge derhjemme. De hjalp med at få det sendt og det var hjemme tirsdag. Der var bare en rigtig god stemning og flinke campister på pladsen, så den kan vi godt bruge en anden gang.

Dagen efter var det blevet rigtig godt vejr og vi satte kursen mod Tunisee ved Freiburg. Turen gik fint og først på eftermiddagen ankom vi til Camping Tunisee der ligger lige ned til den lille sø, der bare bliver flittig brugt til næsten alt med vand. Der var kabeltrukket vandskibane, der blev badet, dykket, sejlet og ellers bare nydt det gode vejr som vi også gjorde. Fin plads.

Tunisee

Udsigt i Sweitz

Vi startede tidligt næste morgen og kørte på de næsten bilfrie veje til Basel, men så kom trafikken. Men vi havde en god tur gennem Sweitz og ankom til Camping le Solitaire du Lac først på eftermiddagen og så er det jo spændende om vi havde valgt den rigtige, blandt de mange pladser ved søen. Det havde vi, følte os meget velkomne, mødt af meget rart personale der forklarede fint om området og hjalp os med kort og forklarede hvor gode udflugter kunne gå hen.

Vi fandt en god plads i mellem de små træer og fik hurtigt sat solsejlet op nød freden, roen og det gode vejr.

Søen kommer man ned til over en lille mark hvor de var i gang med at høste hø på. Man kan så komme gennem en rende i sivene ud i søen eller gå et par hundrede meter til højre hvor der er en dejlig badeplads.

Annecy søens vand er så rent at man ude midt i søen pumper drikkevand op til byerne omkring søen.

Mandag cyklede vi på den gode cykelsti de godt 8 km. ind til Annecy, der jo bare er en meget fin og hyggelig by. Det er også dejligt at se de flager rigtig meget for os danskere (eller mon det er fordi Savoiens flag ligner det danske?). Det var dejligt at kunne cykle på en rigtig god cykelsti langt fra biltrafikken.

Camping le Solitaire du Lac

Le camping vu du ciel

Camping le Solitaire du Lac (fra deres hjemmeside)

Lappedykker der næsten kan gå på det rene vand

Annecy

Lokalt spisested i Annecy

Blomsterbutik i Annecy

Slikbutik i Annecy

Dagen efter måtte vi en tur op i bjergene og kigge. Vi havde på pladsen fået anbefalet
Col de Forclaz ved byen Montmin som det flotteste udsigtspunkt over Annecy søen og der var en super udsigt.
Der kørte en del minibusser længere op af bjerget og vi måtte op og se hvad der skete deroppe.      Og  efter en lille stejl travetur op ad bjerget kom vi op hvor en del glade manesker løb ud over klippekanten. Ja de stod ligefrem i kø for det.

Det så ud til at være et godt sted for Paraglidere og det ser da også imponerende ud når de svæver rundt med deres lille skærm. Der var rigtig mange skærme der svævede rundt der i det gode vejr og alle så ud til at nyde det og det er vel noget af det nærmeste man kan komme på at svæve som en fugl.

Ventepladsen på Col de Forclaz

start på Col de Forclaz

Paraglidere ved Col de Forclaz

Onsdag kørte vi videre mod syd. Turen gik over Albertville, Grenoble, Valence og vi landede på Camping du Pont d'Avignon først på eftermiddagen og fik anvist en plads med udsigt til Pont Avignon, med både sol og skygge og det er jo rart når temp. er omkring de 30.

Da vi havde sat forteltet op måtte vi ud og kigge lidt på omgivelserne og der var rigtig mange der nød det gode vejr på det grønne område langs Rhone floden. Solbadning, picnic, fiskeri i floden, en enkelt der svømmede og alm. afslapning i det hele taget. Igen så vi at franskmændene er gode til at bruge deres grønne områder.

Avignon er en rigtig hyggelig by med mange gode butikker, cafeer og rigtig mange souvenir butikker. Hyggeligt og mere stille når man kommer lidt ud i de små gader.

Lørdag kørte vi ud og kiggede på marked og Pont du Gard. og Pont du Gard er bare en stor oplevelse. Utroligt at Romerne har kunne bygge så stort et bygningsværk og at det stadig står der endnu. Da vi kom hjem og skulle nyde det gode vejr ved poolen og på pladsen dunkede de fedeste Tekno bas rytmer? ind over vores plads. Og som eftermiddagen gik lå vi næsten alene tæt på floden. Da jeg spurgte i receptionen hvad der var gang i? fik jeg at vide ar det var musikkens dag i Frankrig og så havde de lige valgt at sætte Tekno scenen op lige uden for vores plads. Vi måtte da gerne flytte til en anden plads hvis vi havde lyst til lidt fred, men vi havde jo pakket ud, sat op til en uge og det var 34 gr. så vi blev.

Sidst på eftermiddagen tog vi den lille, gratis færge over til byen og havde taget vores cykler med. Vi skulle over en større vej, ind igennem bymuren og gik over for grønt. Den første bil der kom ud fra byen kørte tæt forbi os, den næste stoppede og jeg fortsatte. Pludselig speedede han op og kørte lige mod mig. Han fik forhjulet på cyklen, men jeg nåede at træde tilbage så der skete ikke noget med mig. Det var godt nok en kedelig oplevelse, han stoppede lige op og kørte så videre. Der var nogen franskmænd der undskyldte på deres landsmands vegne. Kedelig oplevelse på et ellers godt ophold i Avignon.

Oppe i byen blev der spillet meget god musik, vi havde bare trukket en nitte med Teknoen hjemme ved pladsen, men den stoppede klokken to og startede ikke op igen dagen efter.

Pavepaladset måtte vi jo også besøge og det er et besøg værd. I nogle af de store sale og i gården var der udstillet moderne kunst. Det så godt ud i de gamle, store rum.

Camping du Pont d'Avignon har været en flot plads, men er falmet lidt og mangler vedligeholdelse, så både bygninger og pladsen trænger til at blive trimmet. De har en udmærket pool der var dejlig til at køle lidt ned i og vi havde et godt ophold der. Da vi betalte fik vi et afslag for at ligge tæt på tekno festen.

Pont Avignon

Avignon

Udsigt fra højen ved paladset

Pavepaladset

Vores plads fra Pont Avignon

Vej i Les Angels ved Avignon

Flink mand uden for muren

Pont du Gard

Vandkanalen Pont du Gard

Tirsdag var det tid at vende næsen lidt mod nord og vi ville en tur gennem Ardeche området hvor vi havde en rigtig god ferie for en del år siden. Det var også hyggeligt at gense Saint-Remeze, vin kooperativet, Claude og Ceciles vingård.

Campingpladsen La Residence så åben men meget tom ud. Vi købte noget vin og kastanjelikør med hjem, men synes ikke at vinen var helt den samme som sidst.

Vi kørte på A7 ved Valence og oplevede der den værste trafik vi nogensinde har prøvet. Det var nærmest en racerbane for lastbiler. En del af de spanske lastbiler kørte omkring 100 km i timen og og overhalede helt vildt, vi så flere der var i 3. spor for at overhale. Så ved Lyon kørte vi fra A7 og af mindre veje videre, det var meget bedre.

Ved hjælp af Garmin fandt vi en overnatningsplads i Besancon, La Plage og det var den god til. Kommer I på de kanter er det en rigtig dejlig plads lige ned til floden Doubs. Byen Besancon så også ud til at være et besøg værd, men vi ville gerne ha' et par dage i Alsace, så den må vente med besøg til en anden gang.

Kooperativet i Saint-Remeze

Udsigt over Rhonedalen

Dejlig morgen på La Plage Besancon

Rimelig tidligt af sted fra den dejlige plads på en skøn morgen og ankom til Pierre De Coubertin lige inden siestaen var slut og fik en fin plads næsten hvor vi lå sidst. Vi havde været lidt i tvivl om vi skulle ligge i Equisheim eller Ribauville, men Ribauville vandt da vi synes den ligger godt midt i de hele. Vi havde fire dejlige dage der.

Riberville

Bergheim

Tam stork i Riquewihr

På turen gennem Tyskland kan vi godt li' et stop og vi valgte at bruge Seecamp Derneburg hvor vi havde følt os meget velkomne på vej sydpå og det gjorde vi også denne gang. Når vi sådan kom igen og så to nætter, så skulle vi ligge helt nede ved søen.

Vi var en tur i Hildesheim og kigge lidt, stadig en hyggelig by og på vejen tilbage holdt vi ind ved en bod og købte de største, lækreste og næsten sorte kirsebær. Det var guf.

Jeg lagde en rute ind på gps'en til hjemturen, hvor vi ikke kørte meget på motorvej før Hamborg. Da vi startede næste morgen var der næsten ingen trafik på motorvejen så vi nuppede lige et godt stykke på den og ville så fortsætte på ruten. Men så var gps'en godt sur så den ville køre godt rundt med os, så den måtte lige ha' en overhaling med en ny rute. Det hjalp. Så den har det åbenbart ikke godt med at skulle ind midt i ruten.

Da vi var inde og kigge lidt i grænsebutikkerne blev vi enige om at vi lige så godt kunne se at komme hjem, som at ta' en overnatning ved Kollund.

Vi holdt kaffepause ved havnen i Åbenrå og da vi kørte nordpå ad den gamle hovedvej var der stort set ingen trafik og det samme da vi kørte på motorvejen ved Odense. Vi spiste sen aftensmad ved Storebæltsbroen og var hjemme lidt før midnat efter 780 km.

Det har været en lang, 4600 km. men dejlig tur med meget afslapning og gode oplevelser. Vi har mødt meget flinke camping værter med tid til en snak og gode forklaringer om området. Vi har også mødt flinke medcampister og det var nok en god tid vi var af sted også vejrmæssigt.

Vores nye Octavia viste sig som en rigtig god trækker, hvor jeg kunne køre en del i 6. gear og det havde jeg ikke regnet med. Den bløde, løse bagende som flere skriver om har vi ikke oplevet. Heller ikke i den gl. Octavia. Jeg har rimeligt god vægt på krogen.

Vi havde en lille uheldig episode på vej til Hamborg på udturen. Cv.en fik et ordentlig vindstød lige ved afslutningen af en overhaling og det var ikke særlig rart, men det viste sig at der var "trængt" fedt ind på bremseklodserne, fra påløbsbremsen. Dem har jeg nu skiftet og regner ikke med problemer når vi snart skal på tur til Bornholm.

Jeg har regnet på vejafgifterne på sådan en tur, jeg regner Storebæltsbroen for en afgift og det løber noget op selv om vi kørte på alm. landevej ca. halvdelen af hjemturen gennem Frankrig.
Hvis så Tyskland gør alvor med deres afgift, så bliver afgifter på ferieturen en pæn stor del af ferie budgettet. Om det så stadig er camping i Europa eller????