Friedrichstad, Bogense og Assens august 09

Fredag den14.aug, Uret ringer klokken 03 og vi kører kvart i fire. Vi skal være i Harrislee kl. 8 for at få rep. et par småting i vores cv. Der er ingen trafik før efter Odense, vejret er fint, så vi stopper ved bager Nielsen i Padborg ved halv otte tiden. Hans brød er bare godt, så vi handler lidt til morgenkaffen. Vi sæter cv'en ved Caravan center Nord og de vil ringe når den er klar. Vi kører ned på Flensborg havn og nyder kaffen og morgenbrødet i det gode vejr. Så en tur i Förde park og kigge og handle lidt. Så henter vi cv'en og sætter kursen mod Friedrichstad i det tyske marskland. Vi bliver fint modtaget af Dieter som om vi var stamgæster på Eider und Treene Campingplatz, kan selv vælge hvor vi vil ligge og slår støttebenene ned, sætter vores solsejl og nyder frokosten i det gode, lidt blæsende vejr. Om eftermiddagen går vi en tur ned i byen. Den er meget hyggelig med mange gamle huse med takkede gavle.. Der er mange blomster, både i krukker og roser der gror op af husene. I de små kanaler sejler små og store både ture rundt i byen. Om aftenen prøver vi den lille restaurant på pladsen, den var ok. Det har været en lang dag så lysten til selv at lave mad var ikke stor.

Eider und Treene Campingplatz

Friedrichstad

Vandpumpen på torvet i Friedrichstad

Får på diget mod Eideren

Lørdag vil vi køre en tur til Heide, hvor der skal være marked. Vi leder lidt efter markedspladsen inden vi finder ud af  det er torvet midt i byen der er markedsplads. Der sælges næsten alt også levende dyr. Vi køber Rosmarin og Citrontimian i potter og nogle andre småting. Så går turen ud til Das Eidersperrwerk, En kæmpe sluse der kan lukke vandet ind eller ud ved stormflod eller ebbe. Det ser imponerende stort ud, men lige nu er alle porte åbne. Vi drikker kaffe ved udsigtsplatformen og har selskab af en lille måge, der ikke viger fra os før vi har delt vores skinkecroissant med den. Alle de store måger holder den på afstand.

Das Eidersperrwerk

Vores lille ven

Vi kører videre til Tönning en lille hyggelig by med en lille havn, hvor man rigtig kan se hvor stor tidevandsforskellen er. På vej hjem er vi inde i Lunden kirke og kigge og ser hvordan man begravede folk der i gamle dage. De satte kisterne ned i små krypter, i flere lag, i stedet for at grave dem ned. Om aftenen griller vi og sidder ude længe og nyder den dejlige aften. Det har været 26gr. i dag.

Tönning

Søndag kører vi mod Bergenhausen, der skulle vær storke byen i området. Vi kigger efter storke på engene rundt om byen, Men det er jo søndag, så storkene holder hviledag og er hjemme i rederne i byen! På vej til Heide ser vi dog et par stykker på en mark. Ja vi måtte tilbage til Heide i dag, der var Floomarkt  i byen i dag, det måtte vi lige se.  Der er masser af boder med alt muligt, ikke alt er lige spændende, så vi styrer os, Køber et par kager til kafe og kører hjem og nyder det gode vejr i læ for vinden. Om aftenen griller vi, det er ligesom vores Cramer grill virker bedre med den gasflaske vi bruger til den nu. Senere går vi lige en sidste gang nede i byen, der er ikke så mange mennesker der nu. Men en hyggelig by er det.

storke ved Bergenhausen

Storke på vej til Heide

Mandag er det tid til at køre Nordpå og vi kører først op til halvøen Nordstrand for at se den. Der er nok bedre at komme rundt derude på de små veje uden cv., men vi får da set hvordan mange huse er bygget oppe på digerne. Vi holder pause ved diget ind til "fastlandet" og nyder udsigten ud over vadehavet / marsken.

Nordstrand

Så går turen over Rudbøl til Harrislee hvor der skal handles lidt ind, inden turen går til Kyst Camping i Bogense hvor vi ankommer ved godt 18 tiden og bare kan finde os en plads, da receptionen lige er lukket. Vi vælger en plads lige ved vandet med udsigt til Æbelø som vi håber at besøge i morgen.

Tirsdag morgen, solen skinner fint, men det blæser en del, så vi vender cv'en en 1/4 omgang så vi får mere læ. Vi er oppe på turist kontoret for at undersøge om vi kan komme til Æbelø i dag: Det kan vi ikke, det var lavvande tidligt i morges og det blæser også for meget til en gåtur gennem vandet derud. Det var øv, men det må vi så planlægge bedre næste gang, vi skal herover. Nu ved vi at man skal ind og kigge på tidevandstabellen for Odense Havn eller ringe ril Bogense turist kontor. Vi kører i stedet ud til Kunstgården og kigger lidt. Det er et dejligt sted med meget at kigge på, de har en flot kunstudstilling, men er i dag ved at skifte udstilling i nogle af lokalerne. Så retur til Bogense, vi vil nyde en god frokost i det gode vejr og kører ned på havnen og vil købe lidt fiske specialiteter med hjem. Men åh nej, vi er allerede ude af sæsonen, så kun åbent i weekenden!. Vi handler i Super Bedst og får alligevel en god frokost  ude i det gode vejr. Om eftermiddagen er vi en tur inde i byen og kigge lidt og går en tur om de små huse oppe på torvet.

Udsigt til Æbelø

Vi vågner til dejlig sol igen onsdag morgen, ligger lige og nyder den dejlige udsigt til Æbelø. Efter morgenkaffe pakker vi sammen og siger farvel til Kyst Camping efter et par dejlige dage. Vi vil lige en tur om Assens , som vi altid har kørt forbi når vi har været på de kanter. Vi kører der ned af små veje og nyder den flotte fynske natur. Udenfor Assens skal vi lige ha' formiddagskaffen, i dag med onsdags snegle fra Guldbageren i Bogense. De kan det med onsdags snegle, det må være en blanding af snegle og brunsviger, så de smager. Så kører vi hen til Assens City Camping, der ligger fint ude bag lystbådehavnen, det er en meget velholdt og flot plads og da en camper lige har valgt at fortsætte turen overtager vi deres plads næsten ved stranden. Vi får hurtigt sat markisen op og så kører vi på besøg hos venner resten af dagen.

Vi vågner endnu en gang til dejlig solskin, der blæser en frisk vind, men vi har læ og sidder ude og nyder morgenkaffen med udsigt ud over Lillebælt. Så går vi en tur gennem marinaen og ind til byen. Vi er lige inde og se kirken, den er stor og ser ny istandsat ud. Der er en der spiller på orglet, det lyder bare rigtig godt. Vi går en tur gennem gågaden, og er inde i flere flotte baggårde og kigge ind i. Assens ser ud til at være en rigtig hyggelig by.

Flot baggård i Assens

Skarv og måger ved campingpladsen

Om eftermiddagen kører vi en tur i omegnen og kigger lidt, på hjemturen kører langs kysten ved Å og kommer ud til Saltofte Strand hvor vi ser nogle Kite surfere boltre sig i den friske vind. Det er bare en super fin strand ser det ud til , men ingen badetøj med og lidt for mange på stranden til at bade uden, så den strand må vi huske til næste gang. Så hjem til lidt afslapning og gøre grillen klar til i aften. Om aftenen sidder vi ude og nyder det dejlige vejr. (De har ellers lovet skybrud). Så begynder det at lyne og tordne over Jylland, men vi sidder jo godt på Fyn og nyder det gode vejr og udsigten til uvejret, der driver op over Jylland. Pludselig drejer vinden i vest, der kommer nogle kraftige vindstød, så vi tager hurtigt solsejlet ned og flytter ind og så kommer regnen, skybrud blev det dog ikke til.

Saltofte strand

Vi vågner efter en lummer torden nat, men der kom ikke megen regn. Det er fredag og efter morgenkaffen er det tid at pakke samme og køre fra denne dejlige plads. Vi kører gennem de sydfynske alper og parkerer ved Lidl i Fåborg og går en tur op i byen og kigger. Vi er en tur op i klokketårnet og nyder den flotte udsigt ud over det sydfynske øhav og Svanninge Bakker. Så er det tid at køre på familiebesøg, så vi kører ud til vores favorit plads i Dyreborg. Lørdag morgen kommer jeg også ud og bade for første og sikkert også sidste gang i år, (lidt flovt når vi bor så tæt på vandet) men det var en dejlig dukkert.

Udsigt til Bjørnø

udsigt til Svanninge bakker

Det har været en hurtig tur i den sidste uge af vores delte sommerferie. Men vi har været heldige med vejret og synes vi har set og oplevet meget, så når ferien skulle deles har det været ok. Vi havde ikke vores cykler med og dem kunne vi godt ha' brugt.