Gardasøen juni / juli 08

Søndag den22. juni tager vi færgen Bøjden - Fynshav kl. 11 det er 19 gr., Vi har været til fødselsdag på Fyn og nu går turen mod Gardasøen. Da vi venter på færgen ser i et ugeblad  Lykken er.. "en fed ferie" og vi blir' enige om at  det må være den vi er begyndt på og det var det!. Vi skal først omkring Caravan Center Nord og skifte forruden der revner, de har lukket, men har sat ruden til os. Det er hurtigt klaret og kl. 1315 kører vi videre, og da vi skal til Italien er der ingen grund til toldfri handel, så vi kører hurtigt sydpå.

Søndag eftermiddag er ikke så dårligt et tidspunkt at køre på motorvejen, der er ikke megen trafik så vi glider fredeligt sydpå, ingen kø i Hamborg , her er det 28 gr.. Vi holder pauser med to timers mellemrum og ved Fulda vil vi prøve at overnatte på autohof, men finder ud af at når lastbilerne ikke kører på motorvejen så er en stor del af dem på autohof. Der er bare fyldt til randen så vi kører lidt videre og holder ind på Uttrichausen West for at få lidt at spise, det bliver grillet kyllingebryst med ceacar salat på Mac D. Det kunne godt spises, bagefter fik vi en kop kaffe ved cv. en. og besluttede vi os for at det var der vi skulle sove den nat og vi sov rigtigt godt. Klokken 6 går turen videre, vi fortsætter af 7eren og kører mod Füssen, efter motorvejen slutter er landskaberne  bare rigtigt flotte og Bayern er et sted vi må komme igen en anden gang. Målet i dag er Imst , vi holder frokost lige inden byen og nyder udsigten over det flotte landskab.

landsby ved Imst                                   udsigt bag campingpladsen

Vi ankommer til Campingpark Imst West i siestaen men får at vide at vi bare kan finde en plads og slutte strøm til. Det gør vi og sidder så og nyder den flotte udsigt over en kop Cappuccino, her er bare dejligt. Vi var her sidst i 92 og pladsen ligner bare sig selv. Vi går en tur op i byen og handler lidt, den er ikke så hyggelig som vi husker den, en del tomme forretninger og hurtig trafik i hovedgaden. Da vi skal spise begynder det at regne, så vi spiser inde og går tidligt i seng. Vi vågner tidligt ved regnen trommer på taget, men da vi har været i bad skinner solen og morgen brødet ligger på trappetrinet, så vi nyder kaffen ude i det dejlige solskin. 1 nat 19€

Så går turen mod Brenner med rimelig trafik, ved betalingsanlægget bliver der tjekket for motorvejsvignetter og så går turen over Brennerpasset, vi holder en pause på en italiensk rasteplads, men rastepladser, det er de ikke ret gode til i Italien. Så videre og gps'en viser os til Camping Serenella  , vores base de næste 9 dage. Vi kan selv vælge plads, bare ikke de første 3 rækker mod vandet når vil vil bruge ADAC rabat kort. Vi finder en plads og skal have cv.en på plads, ikke så nemt pga. en vandhane + 38 gr.fra en skyfri himmel.  En flink dansker kommer og giver et nap så vi kommer på plads. Lidt efter kommer de med kold rose' vin og byder velkommen til Gardasøen. Tak Lisbet og Finn. Pladsen ser ok ud og omgivelserne er flotte, så her skal vi nok få en fed ferie!.

fra et medbragt ugeblad                              Gardasøen ved Camping Serenella  (Pladsfoto)

Vi rejser teltet ( uden sider og front ) så vi kan få lidt skygge ind imellem. Vi valgte Serenella pga. dens beliggenhed mellem Bardolino og Garda og den fine strandpromenade mellem byerne og den kommer vi også til at bruge en del. Stranden ser også fin ud og er også god af en sø strand at være. Den første aften spiser vi lækre pizzaer på pladsens restaurant med kølig rødvin til og så sidder vi længe og nyder kaffen ude i den lune aften.

Bardolino                                                 fra badebroen ved Serenella

Vi cykler en tur ind til Bardolino efter morgenmaden, sætter cyklerne ved havnen og går en tur og kigger på byen. Det er en rigtig hyggelig by med næsten ingen trafik og mange smalle gader. Der er meget fredeligt her sidst på formiddagen. Så går vi en tur op til vingården og museet  Zino, Der er ret langt at gå i denne varme, så vi får drukket godt med vand på turen derop, får nogle gode smagsprøver, køber lidt vin og nyder den flotte udsigt ud over søen på nedturen. Efter frokost er vi nede ved søen og få lidt mere sol og bade i søen et par gange. Ud for pladsen er der god men noget stenet bund, så badesko er gode, ved siden af pladsen er bunden mere blød søbund. Om aftenen står den på grill koteletter og krydret kartofler, ristet oven på grillen. Om aftenen nydes den dejlige lune aften. Vi har om dagen fået at vide at vandet i vandhanerne kan drikkes og det kommer vi til i store mængder for det smager rigtig godt  og er dejligt køligt. Vi blev ikke syge af det!

Om torsdagen vågner vi igen til fint vejr og spiser morgenmad i skyggen. Så må vi igen en tur til Bardolino, der er markedsdag. Hele den lange strandpromenade er fyldt med boder med lidt af alt. Vi køber et par småting og går bagefter op og køber et par bøffer, de ser rimelige ud i størrelse, men da slagtern tager dem foldes de ud og er de næsten tre gange så store som en normal bøf, ca. 8€ så vi tar' dem. Om eftermiddagen cykler vi en tur langs vandet ind til Garda også en rigtig hyggelig by med mange smalle stræder. Om aftenen griller vi bøfferne, vi må dele dem i fire for de kan værd på vores lille Cramer grill, de er bare super gode og så med en flaske kølig lokal vin til.

strandpromenaden i Garda                                     Bageren i Garda

Fredag morgen er det lidt skyet, men det klarer hurtigt op og vi vil køre en tur op for at  se en blomsterpark vi har hørt om og da jeg ser Parco delle Cascate på kortet mener jeg det er den. Vi kører igennem det flotte Valpolicella område, der er rigtig flot med mange vinmarker og flotte Cypresser. Vi kommer til Molina hvor parken ligger, det er ikke en blomsterpark, men en naturpark med dybe kløfter og små vandfald. Vi går rigtig langt ned til indgangen og endnu længere ned til bunden. Der er flot natur, kølighed og mange små vandfald, så det er turen værd. Men! vi skulle jo også op, det blev en varm tur, men efter et par pauser og en del vand var vi næsten oppe og der solgte de dejlige sorte kirsebær. Det var guf og da de var spist havde vi næsten glemt turen op. Næste gang vi kommer der, tager vi ikke sandaler, men travesko på.

Parco delle Cascate                                                Parco delle Cascate

Så går turen videre mod natur broen Ponte di Veia ved S. Anna d'Alfaedo hvor vi kigger lidt og så går turen igen igennem de flotte landskaber retur til først supermarkedet i Costermano og så hjem til en hurtig  men sen frokost og så sige farvel og få en lille snak med Finn og Lisbeth over et glas Rose' . De kører hjem tidligt i morgen. Om aftenen kommer der kalkunbryst på grillen med flutes og salat til.

Ponte di Veia

Ponte di Veia                                      vinmarker i Valpolicella området

Weekenden slapper vi af, nyder stranden og det gode vejr. Lørdag aften er vi i Bardolino og spiser på "Casanova" og får god mad der. Lasagne som forret og bagefter schnitzler. Søndag morgen er det igen fint vejr og vi går ned og nyder stranden hvor der er mange nede, også lokale, men der er også plads til os og vi får et par dejlige svømmeture og ser der bliver stået på vandski  og Parasailing. Efter frokost cykler vi ind til Garda og der er rigtig mange Italienere ved strandpromenaden der nyder det gode vejr. Da vi har gået lidt rundt sætter vi os i skyggen ved havnen og prøver et par af de store is de sælger, ret lækre og 5,5 € stykket, det var ok. Efter aftensmaden i teltet får en cappuccino og så blæser lysene pludselig ud og så begynder det at storme og regne , det tordner i det fjerne og det lyder som hagl på taget men det er heldigvis kun regn. Det varer en times tid og stilner så af. Godt vi havde købt storm barduner til turen og brugte dem, vindstødene hev noget i teltdugen.

Mandag vågner vi igen til fint solskin og over 30 gr. varmedisen ved søen er væk og vi vil i dag køre til  Malcesine og tage en tur med svævebanen til Monte Baldo. Det er der så også andre der vil og da vi kommer derind er der en lang kø, så vi skulle kørt derind tidligere. Men efter 50 min blev det vores tur og det var turen værd. Vejret var klart, så der var fin udsigt og vi havde bedre sko på, så vi gik en god tur deroppe og nød de flotte udsigter. Der havde det været en god ide' at tage mad med og bruge hele dagen deroppe.

udsigt mod syd                                        udsigt mod  nord

Det må være en "blomstereng" 1720 m. oppe                                                  Flot udsigt på vej ned fra Monte Baldo

Vi var der et par timer  og tog så ned til byen der holdt siesta, men vi fandt en lille cafe og fik et par sandwich og lidt koldt at drikke. Så ville vi en tur over bjerget og se kirken Madonna della Corona der er bygget højt oppe på klippesiden. Jeg havde kodet den ind på gps'en og korteste rute, ingen god ide, den fandt lukkede veje, små stier og meget små veje ind igennem små landsbyer. Den blev stillet om til hurtigste rute og så gik det fint. Da vi kom til Spiazzi gik ned af rigtig mange trapper og fandt kirken. Den ligger flot, bygget ud fra klippen og med udsigt over dalen langt nede.

Madonna della Coruna kirken

Vi fulgte vejen op og så de 12 skulpturer der viser faserne i Jesu korsfæstelse, de er udført i kobber som skulpturer og relieffer. Da vi om aftenen går i seng regner vi med en god nats søvn, men den gik ikke. Klokken 3 vågner vi ved det tordner. Vi har aldrig oplevet noget lignende, himlen er hele tiden oplyst af lyn, så den er helt blå og det buldrer og regner uafbrudt i en lille times tid og så glider uvejret ned mod Milano. Vi opdagede i september at der var hagl i regnen så hele taget var " vaflet" med små buler og der skulle en større rep til.

Tirsdag vil vi prøve at finde en lille lokal vingård som en tysk nabo havde anbefalet, S Zeno, det er en lille vingård inde i Bardolino. Vi finder den og kommer ned i en dejlig kølig vinkælder, også de giver smagsprøver og vi køber lidt rose' og 2 slags rødvine med hjem. Vi er en tur inde hos slagteren og køber rosemarin/oliemarinerede koteletter og et par grillpinde med noget fars rullet på. Det bliver til en lækker grillmiddag om aftenen med flaske kold rose' til.

Solnedgang ved Serenellea                                   ved Garda

Onsdag, sidste dag i Bardolino. Vi kører en tur til Costermano og handler lidt ind til hjemturen og så hjem til stranden og nyde den sidste dag med en del svømmeture i søen, dejligt. Så pakkes forteltet  sammen og vi er oppe og betale 166 € for 9 dage, ikke så galt. Adac kortet gav rabat de første 6 dage. Om aftenen går vi ind til Bardolino for at spise en sidste gang, det bliver hos Pizzaverdensmesteren 2007 i La Conchiglia (konkylien) Super Pizza'er men ikke lavet af verdensmesteren, han serverede dem. Da vi gik ned gennem byen hørte vi pludselig Abba melodier og nede ved kirken var der et stort kor og et ret stort orkester der sang og spillede også Fangernes Kor i Nebukaneser og mange andre forskellige numre, både populære og klassiske. Det lød bare supergodt og var en god afslutning på en dejlig ferie ved Gardasøen.

Kl. 615 ringer uret og kl. 7 er det farvel til Serenella og Bardolino. Vi kører nordpå langs søen og nyder de flotte udsigter over søen mens der ikke er så megen trafik. Så over til motorvejen og op over Brenner. Efter Innsbruck drejer vi ind over Aachen pas og holder frokostpause ved Aachen see hvor vi før har holdt ferie.

Aachensee

Så går turen videre mod München, hvor vi kommer på motorvejen. Der er ret tæt trafik, det er varmt og vi kommer ind i lidt kø ved Nürnberg, men trafikken triller lige så stille. Sydpå var køen 20-25 km. Vi ankommer til Campingplatz Insel ved Bamberg kl. 1830. Pladsen ligger ned til floden Regnitz. Man vælger selv et sted at sætte cv'en, ingen nummererede pladser og slutter strøm til i nærmeste skab. Da vi har sat vognen op og fået et bad går vi op i den lille cafe' og får lidt mad, pølsesalat med kommensbrød til . Mens vi spiser det kommer der noget flydende ned af floden, det ser levende ud og går på land lige over for hvor vi sidder, det er to bævere. Dem har jeg aldrig set i naturen før. Lidt efter svømmer den ene over floden med en gren den har bidt af en busk og dykker ned ved et træ der står på den anden side af floden, Der er den ved at bygge "hus" fortæller campingfatter, der er sat seks bævere ud i floden nær campingpladsen. Det var sjovt at se dem, vi så dem ikke mere. Da vi går hjemad ser vi deres nye badehus, Det er i to etager og helt nyt, det er et femstjernet hotel værdigt, separate badeværelser med glas brusekabiner og skogarage udenfor. Det brugte vi til de sidste bade.

"Klein Venedig"                                             Det "nye" slagtehus

Fredag morgen står den på morgenkaffe med dejlige tyske brötchen til, spiser ude selv om det kun er 17 gr. Så folder vi cyklerne ud og kører ind til Bamberg gennem skoven og langs floden. Vi lander lige midt i den gamle bydel. Vi sætter cyklerne og går op og ser domkirken der er meget stor og flot. Så ned og se "Klein Venedig" de gamle fiskerhuse ved floden, de er meget flotte og ligger meget tæt ved vandet. Vi ser også det "nye" slagtehus, hvor man kunne hælde affaldet direkte ned i floden!!. Vi er rundt og ser den flotte gamle by. Vi kommer forbi en restaurant med lysekroner lavet af vinglas på hønsenet og masser af fjer i loftet. Den måtte prøves.

Wirtshaus Zum Domreitter                                        Camping Insel

Vi fik grillet kyllingebryst, runde kartoffelkager og spinat med Gorgonzola sovs til, lige så lækkert som der så specielt ud.. Hjemme igen nyder vi de 25 gr. resten af dagen.

Vi betaler 36,80€ og kører fra pladsen kl. 8 og kører af vej 279 mod Fulda, der er ikke megen trafik og vi har ikke kørt længe før vi ser de første kirsebærboder, så vi må lige ha' en smagsprøve,og de var rigtig gode. Det må være forlængelsen af kirsebærruten som vi fortsætter på efter Fulda og der må vi også ha' lidt kirsebær, vi køber 2 1/2 kg. så vi kan ha' lidt med hjem. Ved Göttingen skal vi på Motorvejen, men hvad er det, ingen trafik selv om det er lørdag?. Vi får at vide på en tank at der har været Stau og butikken helt fyldt om formiddagen, nu var der,stort set, kun os. Vi kører uden nogen problemer og meget lidt trafik til Flensborg, handler lidt, spiser en snitzel ved et cafeteria i Padborg og kører til Åbenrå for at sove på havnen, men nej, det er kun for autocampere. Vi beslutter os for at slå støttebenene ned på Ustrup rast. da vi ellers vil komme hjem midt om natten. Vi står op ved firetiden, laver en kande kaffe og kører så hjemad med en hurtig kaffepause ved Storebælt. Køber morgenbrød i Stenlille og kl. 750 er vi hjemme efter en dejlig ferie hvor vi har kørt 3542 km. Så er det bare dejligt der er lavet frisk morgenkaffe til os.