Alsace 1997

Fredag den 1/8 kører vi hjemmefra kl. 2130 og når en færge i Rødby til midnat, vi beslutter os for at passere Hamborg inden vi lægger os til at sove. Ved 4 tiden  lægger vi os til at sove, og sover godt i den lejede Sprite Musketer til ved 8 tiden.

Lørdag 2/8  Vi står op gør os klar, der er meget trafik, så vi beslutter os for at dreje ned gennem landet ved afkørsel 49 (Bockel)  og vil køre over Verden, Minden og Berleburg mod Koblenz. Der er ikke nær så meget trafik og i Rotenburg finder vi en god tysk bager med alt i lækre grovboller, så vi får suppleret yoghurten fra i morges, det var dejligt. Så går det stille og roligt dernedad, vi gør holdt i Berleburg og kigger os lidt omkring, hyggelig by og et flot slot Benedikte og Richard har der. Så må det være tid at finde logi for natten og da vi sov på rasteplads sidste nat skulle det være på en campingplads i nat. Men hov, alle dem vi kommer forbi har hjemstavnsfest eller lign. og er ikke interesseret i nye gæster. En har allerede lukket receptionen kl. 4 og det opdager vi først efter flere km.  kørsel ud af en markvej. Vi beslutter at køre til Nassau ved Lahn floden, der har vi været før. Vi får ved brug af alle de overtalelsesevner vi kan klare på tysk lov at lægge os på et grønt område midt i det hele, men så skulle vi også love at køre videre om morgenen! Pladsen ligger flot ved floden Lahn, men badebygninger m.m. er ikke noget at råbe hurra for.

Udsigt fra Loreley

Søndag  3/8  Da vi ikke kan købe morgenbrød på pladsen på grund af sene ankomst kører vi tidligt videre. Vi kører over Loreley og nyder den flotte udsigt over Rhinen og får en kop formiddagskaffe. Når vi kommer forbi Rüdesheim vil vi kigge indenfor, vi har aldrig været der før, men med campingvogn og i højsæsonen kan vi godt glemme det, så turen går videre mod Rhinau som er første mål. Vi drejer fra ved frakørsel 56 Lahr og kører på sluseanlægget over Rhinen og er kort tid efter i Rhinau. Vi ville bo på Camp fermes des Tulliers ( F A-22a i Dcu 2001), men da vi så indkørslen var vi ved at fortryde.

Er det en campingplads ?                                           Ja, en dejlig en!

Men kommer i dertil så kør bare ind, det er en rigtig god plads, der ligger i forbindelse med en gård så der er lidt dyr. Vi ankom i 28 g.. varme og valgte en plads med lidt skygge, men der er alle muligheder. Baderum er ikke helt nye, men de er pæne og blev holdt flot rent.

De følgende dage brugte vi til at se os om i omegnen og som altid skal vi lige vænne os til siestaen, Der er meget at se, ved Rhinen er et dejligt naturområde med gode gå og cykelstier. Der er rester efter de gl. fæstningsanlæg, der er også mange storke i området. Vi var også oppe i Vorgeserbjergene for at se om det var lidt køligere der, det var det ikke, dejligt varmt. Vi var oppe ved et kloster på Ste. Odille ved Obernai, det lange tøj havde vi ikke tænkt på at tage tøj med, så vi så det kun udefra. Der er den mest fantastiske udsigt deroppefra, da det ligger på toppen, helt ude på kanten. Vi var også på vinruten, men vi har i 2001 fundet ud af, vil man se det område er der også mange dejlige campingpladser der, når temp. svinger omkring de 30 g. er det jo ikke tiden i bilen der er det rareste.

Ste. Odille

Colmar er også en by med en meget flot gammel bydel som man kan bruge megen tid i og ellers er næsten alle de små byer i Alsace flotte med blomster ved næsten alle huse og rundkørsler. En eftermiddag vi kom hjem til pladsen sad en gammel morlil og solgte vin ved indkørslen, det måtte vi lige op og se. Hun var meget gavmild med smagsprøverne og smagte selv med på varerne og lød som om hun havde gjort det et stykke tid! Vi købte et par flasker, de smagte udmærket. Lidt senere så vi hun blev kørt hjem, hun sad i en lænestol på ladet af Renaulten og snorksov, det må have været en hård dag !

Venter på Æselfestival

Søndag 10/8 I dag skal der være Æselfestival på pladsen, det lyder spændende og æsler ankommer fra nær og fjern, bliver vist frem og bedømt, mange er "udklædte" og senere er der konkurrence på banen både med og uden æsler. Det slutter men fest i laden om aftenen, men da vi skal videre i morgen må de klare den del selv. på pladsen havde vi stor glæde af en fynbo der havde været der flere gange og havde mange gode tips til ture og seværdigheder i omegnen, tak for det.

Mandag 11/8  Vi kører ved 9 tiden 28 g varmt og der er langt til Mosel som er målet. På vejen vil vi igennem Süffelheim, en by hvor de gør meget i saltglaseret stentøj, men da vi af de mindre veje når frem, Siesta!. Vi finder dog en forretning der ikke har lukket, de har dog heller ingen F (DK) terminal og Bancomaten i byen er i udu, så vi køber en meget lille skål som minde. Så videre og vi ankommer til en campingplads i Pünderich. Lige ned til Mosefloden, dejligt efter en varm dag, op til 35 g. Fine badeforhold, men ellers en kedelig plads med drikkende Tyskere omkring receptionen, men vi trængte til et bad og orkede ikke at køre længere, så vi bliver natten over.

Zell

Tirsdag 12/8  Tidligt op, i dag skal vi besøge Zell, en meget hyggelig by midt på Mosel med, synes jeg, noget af det bedste Moselvin, den med den sorte kat og den skal vi også besøge. En god ide er det nok at lade campingvognen stå på en camp. plads, da der ikke er meget plads at give af på vej ind i byen og hvis jeg forstod skiltene på parkeringspladsen ret, tror jeg ikke man må parkere der med camp. vogn. Men en meget flot by, der efter højvandsmærkerne at dømme tit bliver oversvømmet og igen renoveret. De giver stof til eftertanke når man står oppe i byen og stadig er under nogle af de ikke så gamle højvandsmærker. Mange af vingårdene i omegnen har forretninger i byen og er meget glade for en snak og giver gerne en prøve på druerne imens. Da vi drikker formiddagskaffe nede ved floden bliver vi enige om at vi ikke skal køre så langt i dag.

Klokken 14 slår vi støttebenene ned på Camping Sonneneck ved Boppard. Vi har fået en plads på bredden af Rhinen, så vi sidder næsten med benene ude i floden, bagefter nyder vi det gode vejr og er henne og få en dukkert i poolen. Om aftenen er vi oppe og få en lækker Winersnitzel i den lille, men gode, restaurant på pladsen. Dette er absolut en lækker plads, med meget fine forhold og der er altid noget at se på på Rhinen. Et lille minus kan være togene om natten, de kommer tit og er lange og de kommer ud af en tunnel lige over for pladsen, det giver en speciel lyd, der lige som bliver presset ud af tunnellen.

Onsdag 13/8  En ulempe ved at leje en campingvogn er at den skal afleveres igen til aftalt tid, så efter en dejlig gang tysk morgenbrød, gør vi os klar til at vende næsen hjemad. Vi kører over Koblenz og kører af større og mindre veje mod Kassel, faktisk ret fine veje der ind over og vi kommer meget nemt, lige gennem Kassel. Da vi spiser frokost ved Hann. Münden opdager vi at en klaprende lyd, som vi troede var fra vores havestole i bagagerummet, det var svejsningen på den bagerste lydpotte, der var knækket! Så var gode råd dyre, skulle vi finde et værksted inden lukketid eller køre hjem, den larmede jo ikke meget og  kørte vi i 4 gear klaprede det heller ikke. Vi kørte hjemad og det gik da også fint, da vi nåede omkring Hamborg var vi ved at være sultne, vi synes ikke vi ville gå ind i restauranten og spise, det var stadig 30 g og det de havde i kioskerne så ikke særligt lækkert ud , så vi besluttede os for at køre videre. Da vi nærmede os Lübeck, så vi et gult lys langt fremme, hvad kunne det være ? Det viste sig at være Mc D der havde bygget en forretning der. Vi var efterhånden noget sultne, så vi drejede ind og klokken godt ni sad vi ude i den skønneste sommeraften og nød vores Happy Meal eller hvad det nu hed med et stort glas kold cola til, ikke dårligt. Så måtte det være tid og finde et sted og sove, så vi kørte ind på rasteplads Neustadter Bucth for at sove. Masser af plads, kun Politiet, der var ved at tømme en Polsk bil med en kæmpe trailer og en del mennesker! og ellers ingen . Vi fik lige en kop kaffe for at se hvad der skete. Politiet var pludselig væk, de var ikke kørt ud på motorvejen, for så skulle de forbi os, men væk var de. Polakkerne stod med et bjerg af alt muligt ved siden af traileren og viste vist ikke rigtig hvad de skulle. Vi ville videre, der var ikke særligt rart at være efter politiet var kørt. Da der ikke rigtig var flere rastepladser i Tyskland, tog vi færgen hjem. Hvis vi kørte lige hjem, ville vi være hjemme ved halv fire tiden, men da vores drenge skulle på arbejde dagen efter, kørte vi til Farøbroerne og sov et par timer der, sammen med mange andre. Om morgenen stor vi op og kørte hjem og drak morgenkaffen der. Dejligt at være hjemme, selv om det var lidt før end beregnet. På morgenturen op gennem Sjælland så vi 6 hjorte, vi havde kørt 3156 km og kørt 11,6 pr. liter. Vi fik skiftet lydpotten om eftermiddagen, den var knækket ved indgangsrøret i bagpotten 2 år gammel, men den har måske fået et stød, da vi skulle bakke campingvognen op på rampen ved Rhinen?