Firenze  Rom  Sorento  maj 2003

Jeg havde givet min kone en tur til Rom da hun fyldte 50 år og nu var det tid at indfri den. Jeg fandt ud af at Rom ikke er den billigste storby at holde ferie i og mens vi undersøgte mulighederne faldt vi over en tur, på nettet fra Gislev Rejser, med en rundrejse i Italien der lød rigtig spændende. 9 dage i Toscana, Firenze, Rom, Sorento og Capri til næsten samme pris som en uge i Rom, så den bestilte vi.

Den 19. maj starter vi hjemmefra kl. 615 og ca. kl. 12 er vi i Milanos lufthavn, der venter en dejlig bus der tager os på en fem timers køretur til Montecatini vores base i to dage. Montecatini er en kurby, så ingen busser mellem 8 og 18, så næste dag er det tidlig op og af sted til Firenze. Vi er på en rundtur ved vores alle tiders guide Ylva, der viser os Michelangelo og  Leonado de Vinci's store betydning for det antikke Italien. Vi ser domkirken, Santa Maria, Guldsmedenes bro og meget, meget mere, en meget flot by , en dag er alt for lidt, men vi får da et indtryk af byen.

guldsmedenes Bro                           Santa Maria

Uret ringer kl. 6 vi skal videre mod Rom, første stop er Pisa hvor vi ankommer før de fleste andre turister, så vi kan rigtig se hvor flot det er , ikke kun det skæve tårn men også domkirken, dåbskapellet og galleriet hvor de kendte og rige Italienere blev begravet i jord hentet fra Golgata! I dåbskapellet er der en Italiensk guide der messer, sikken en lyd der er der, fantastisk. Det skæve tårn ser vi ikke indefra, 15 eu  og lang ventetid for man må kun komme op i små hold. Vi går en hurtig tur væk fra bymidten, Pisa er en meget hyggelig og flot by bag turistfacaden og der fik vi en god og billig frokost på en lille fortovscafe, dejlige lakseboller, salat og brød med italiensk skinke, skyllet ned med en kold fadøl. Så videre mod Rom, gennem de flotte Toscanske landskaber, hvor vi  ankommer kl. 19 . Efter middagen kører bussen os en tur gennem Rom hvor vi ser de fleste af paladserne med lys på, en flot tur på 1 times tid.

Dåbskapellet i Pisa                                Peterskirken

Vi tager den lokale bus ind til Engelsborg ( kejser Hadrians gravmæle ) ser flere kirker, pladser, markeder. Vi får at vide at alle steder hvor vandet løber ud af en hane der ikke kan lukkes, kan det drikkes, vi drak meget af det, det var køligt og smagte godt og ingen i selskabet fik det dårligt. Så gik turen ved Peters-kirken, der jo bare er utrolig stor og lige så flot. Bagefter Forum Romano der jo er lige så imponerende, sikke paladser og templer de har haft, men 60% af indbyggerne var så også slaver! så med sporvognen hjem til hotellet.

Forum Romano           Coloserum          Udsigt fra denSpanske Trappe

Fredag, det er fridag og vi spiser først morgenmad kl. 8 for vi skal da ind og se mere af Rom. Vi tager toget ind til den Spanske trappe, som vi får at vide er Fransk. ( den franske stat betaler hvad der svarer til 1000 lire i leje om året!) Vi kigger i forbifarten på Dior, Lucci og andre forretninger der ikke ser ud til at være særlige billige. Så er vi ved Trevi Fontainen der bare er utrolig flot. Ser Pantion templet, spændende, åben for alle guder, der frit kan komme ind igennem en stor åbning i taget. Så gik vi mod Colloserum, stort (3600m2) og imponerende, bygget på 7 år for 2000 år siden. 50000 siddepladser i 3 afdelinger der kunne fyldes på 20 minutter pga. de mange indgange og en form for billetsystem og så kunne det hele overdækkes på 10 minutter ved hjælp af sejl og 200 sømænd. Arenaen var et trægulv med sand på , der dækkede over to etager kælder.

Pompei                       Udsigt fra Muntes hus

Så er Orazio, vores chauffør tilbage med bussen, vi skal mod Sorrento. Vi kører først til Napoli og ser den flotte udsigt over Napolibugten og er lige lidt rundt i byen, sidegaderne til gågaden er smalle med små forretninger og vasketøjet hængende hen over gaden. Så går turen videre mod et af turens højdepunkter Pompei. 2/3 af byen er udgravet, vi ser badeanstalt med indlagt varme i væggene , så der ikke kom kondens, bagerier, dem var der 33 af, en slags fast food forretninger, der har lavet mad lige ud til gaden, de fleste boliger var for små til eget køkken, så meget blev købt ude. Bordel med "frække tegninger" og banker havde de også, igen et sted vi kunne bruge mere tid, men vi skulle videre. Vi var spændte på det sidste hotel vi skulle bo på, efter billeder på nettet skulle det ligge lige ud til Napoli bugten på en klippeside og det gjorde det, sikke en beliggenhed og udsigt.

Solnedgang mod Capri                          wpe2D.jpg (53568 byte)

Det er søndag og vi skal bare en lille tur ind til Sorrento by og kigge lidt, en meget hyggelig turistby. På turen hjem fortæller vores ylva at hun kan skaffe billetter til en Sorento Musical i Teatro Tasso, det lyder jo spændende. Turen derind er med en lokal chauffør, tak skal du ha' , godt vi har Orazio til daglig. Forestillingen starter med et glas vin på en stor terrasse, hvorefter man bliver kaldt ind og placeret i hold. Fin forestilling vi forstod ikke meget, men det var mange kendte Napoli sange de sang og det gjorde de godt. Vi sluttede så af med et glas vin på terrassen, fin aften til en rimelig pris 20 eu for teater, kørsel og vin .

Mandag skal vi en tur til Capri, der ligger 45 min. sejlads fra Sorento, en lidt diset men flot tur . Vi tog først op for at se Axel Muntes hus, der ligger flot oppe på en klippe med en fantastisk udsigt over Capri og Napoli bugten. Munte var en svensk læge der flyttede til Capri for mange år siden - praktiserede i Rom og tjente mange penge som læge for de rige Romere. Han tog sig ofte betalt med antikke ting som han havde fin næse for. I en pavillon med den bedste udsigt ligger en sfinx og nyder udsigten , ingen ved hvor den stammer fra, men det siges at Munte besøgte udgravningen af Keop's pyramiden! Capri er en meget flot og spændende ø, men der er også utrolig mange turister, så skal vi dertil igen vil vi nok tage derud om eftermiddagen, overnatte og tage tilbage om formiddagen, men absolut en tur værd.

Ylva og Oraziowpe36.jpg (19641 byte)

Uret ringer 545, det er hjemrejsedag og vi skal flyve hjem fra Rom, så der er lige en "lille" bustur foran os. Orazio bringer os hurtigt og behageligt til Lufthavnen i Rom. Vel hjemme er alt blevet dejligt grønt de ni dage vi har været på tur. Det har været en dejlig oplevelsesrig tur med en god chauffør og en super guide Ylva, hjulpet af lokalguiderne Maria-Pia i Rom og Andrea i Pompei og Capri ( i Italien skal der lokal guider med i de større byer og seværdigheder ) De var alle tre utrolig vidende om de ting vi så. En ulempe ved et rejeselskab er at man skal samles 40 mennesker hver gang der skal fortælles om noget. Men en tur der har givet os mod på at derned igen, men nok på egen hånd. vi kan varmt anbefale Gislev Rejser, som vi ikke kendte i forvejen.