Øland 2003  -  30 år efter

Vi var på Øland i 1973 på vores første campingtur i maj måned ,i telt og med nattefrost , så da vi ville holde fri en uge fra vores ombygning af vores "nye" hus valgte vi at leje en campingvogn og tage en tur til Øland igen.

Vi havde set der var et nystartet udlejningsfirma i Ølstykke og de havde en Sterkeman 32 ledig, så den hentede vi fredag den 8. aug.

Klokken 1515 kørte vi hjemmefra og kl. 1625 kørte vi direkte ombord på færgen i Helsingør . Vi kørte over Kristianstad , Karlskrona , der var ikke meget trafik og gode veje . Vi drak kaffe et par gange og masser af vand, det var 28o og kl. 2115 drejede vi ind på Saxnäs Camping lige nord for Ølandsbroen . Den var jo lidt forandret, fra en bar mark i 73 med das, til en moderne plads. De beklagede at de ikke var glade for vores DCU pas, men de kunne da godt bruge det, når vi nu ikke havde andre.

Lørdag kører vi en tur til Borgholm for at finde en klint med forsteninger, den fandt vi ikke , men der var rigtig fine badestrande, desværre havde vi ikke badetøj med så svømmeturen må vente lidt. Vi gik så på Rea i Borgholm, en hyggelig by, Rea det kan de der, 50 % på alt i butikken, det er da til at forstå. Hjemme igen får vi os en sild og en snaps og så nyder vi ellers det gode vejr . Vi må også ned og prøve vandet 22o varmt, ikke dårligt . Det er en meget børnevenlig strand, man skal langt ud for at svømme. Om aftenen tænder vi grillen og sidder ude og nyder det gode vejr, så godt at vi ikke vil rejse forteltet.

Solnedgang over Kalmarsund                        aftensol                   Samme plads 30 år før!

Søndag er vi lige inde i Färgestaden og handle og en tur ind på Alvaret og så hjem og nyde det. Om aftenen hører vi at det meste af Ølands veje mod broen havde været en stor kø, pga. hjemrejse og man samtidig startede vejarbejde på broen, men vi nød det bare ved stranden og om aftenen ved grillen.

Mandag vil vi gøre sydøen så vi kører ind over Alvaret og vil gå en tur til Möckelmosen , vi kommer ikke langt , det er støvleland , meget vådt, så vi vender om. Vi kører ned langs Østkysten og er nede og kigge på vandet et par steder, ikke det bedste at bade i, meget tang og sten. Vi vil så finde en bager i Ottenby, det kunne vi ikke for Ottenby er egentlig kun Ottenbygård, så vi kører ud til "Lange Jan" fyret på sydspidsen ag øen og får en tør kop kaffe efter vi har nydt udsigten fra fyret. Hjemturen går gennem et par antik/loppis . Vi køber postkort på vejen og der skulle 10 skr. på i porto!. Vandet er stadig 22o og der er stadig kul til vores lille kuglegrill.

Udsigt fra Lange Jan                             Oland 73

Tirsdag går turen nordpå, vi finder en bager i Löttorp og kører så op for at se troldeskoven på nordspidsen, vi fik en dejlig gåtur på 4,5 km. og fik set de forkrøblede træer. Der ligger også et vrag fra et skib der sank i 20'erne , plankerne på ydersiden var i temmelig god stand efter alle de år på stranden, det holder noget bedre end vi kan købe idag. Så en tur ud til "Lange Erik" fyret på Nordspidsen, hvor det var tid til kaffe på stranden, hvor der var mange sten med forsteninger.  Så forbi "Neptuns agre" en steneng med afskalninger fra kalkstenen i vandet. Vi køber så lidt brød og pølse til frokost, som vi spiser på Sandvik havn en lille hyggelig havn. På vej hjemover kører vi forbi Himmelsberga hjemstavnsmuseum for at se nogle af de flotte veje med stengærder som var der sidst vi var der. Men de var væltet ved vejudvidelser og lå væltet eller i bunker med mellemrum. På vej hjem køber vi til et par bøffer til panden, for nu er kullene slut.

Får på Alvaret                                           troldeskoven

Onsdag er det tid at køre videre, vi skal på familiebesøg på ødegård. På turen ser vi pludselig en Elg stå ved siden af hovedvejen mellem Växsjö og Ljungby, først troede jeg ikke på den var rigtig, men det var den og det var en Elgtyr, desværre ville den ikke fotograferes, det var ellers den første Elgtyr vi har set på vores ture i Sverige.

Da vi kørte hjemad torsdag aften, var det slut med det gode vejr. Det blæste en stiv pelikan, jeg har aldrig kørt med campingvogn før i et sådan vejr, på motorvejen regnede det en overgang, så jeg ned på 30 kmt. og tænde katastrofeblinket, det var ikke til at se mange meter frem, men det gik da. Vi kommer med en færge kl. 20 og er hjemme i tørvejr kl. 2130 efter et dejligt gensyn med Øland. Selv om der kun er ca 400km til Øland fik vi kørt godt 1300 km på turen. Museer ,slotte og borge gik vi let hen over denne gang, vi nød det gode vejr, der lå omkring de 25o på nær den sidste dag.

Fredag skulle vi ud og aflevere Sterkeman, der havde været utrolig god at køre med, indretningen var ikke lige os, men vi havde en dejlig uge i den.