Rhinen i flammer sept. 06

Mandag den 4. september , vi kører hjemmefra ved 9 tiden og turen går over Storebælt i noget blæsende vejr. Målet for første overnatning er FDM i Kollund som vi når først på eftermiddagen, vi kører så lige en tur til Gråsten og kigger lidt i slotshaven, der står fint med stauder i blomst.

Tirsdag morgen kører vi til Caravan Center Nord hvor vi lige skal have  rep. et beslag når nu vejen går forbi. Så går turen videre mod Hann. Münden hvor vi flere gange har overnattet men aldrig rigtigt set byen. Vi slår støttebenene ned ved 4 tiden på Grüne Inzel Tanzwerder og efter en kop kaffe går vi en lille tur i byen, hvor der er rigtig mange flot restaurerede bindingsværkshuse. Vi tager en lidt længere tur rundt i byen næste dag inden vi kører videre, den er absolut et besøg værd.

Hann. Münden

Så går turen videre gennem Kassel og videre af de mindre veje mod Rüdesheim hvor vi vil ligge på Campingplatz am Rhein der ligger meget centralt i Rüdesheim. Her bliver vi dikteret en plads af campingfatter og nede langs Rhinen skulle der ikke ligge nogen heller ikke os! meget studs campingfatter. vi blev meget nøje dirigeret på plads så vi ikke holdt på hans nysåede græs, fint nok, men en dagen efter holdt der en englænder lige midt i det!. Men vejret er blevet rigtigt godt, så op med forteltet og så bare nyde det.

Torsdag rigger jeg vores nye klapcykler ud, de skal prøves, de er ret gode og vi kan have dem med i bagagerummet når vi kører rundt. Vi cykler op i byen, går en tur i den flotte by og tager så svævebanen op til Niderwald monumentet, en flot tur op over vinstokkene op til en fin udsigt over Rhinen og Rüdesheim selv om der er lidt varmedis, det er 28 gr. Hjemme igen cykler vi en tur langs Rhinen og finder en lille strand hvor vi drikker eftermiddagskaffen og nyder det gode vejr. På vej hjem begynder det at blæse og inden vi er hjemme er det næsten storm, så vi får travlt med at tøjre teltet, ingen grill den aften.

Ved Rüdesheim

Fredag kører vi østpå langs Rhinen og op i de små vinbyer, i Johannisberg finder vi en lille Vinbau, Schönnewetter, der ser ret rodet ud, men da vinbonden i det samme kommer ud går vi ind og kigger på varerne og det var godt, der er meget flot inde, de er ved at bygge om. Han laver rigtig god vin og vi beslutter for et par slags, Da vi er hjemme i Dk og pakker dem ud er de i så flotte flasker at de kan bruges som karafler efter de er tømt.

Lørdag besøger Hildegard von Bingens kloster, de har også god vin og vi bliver ekspederet af en dansk nonne der har været der i mange år, hun fortæller der er 2 danske nonner i klosteret der er bygget i 1910-1914. Der er også en flot kirke deroppe, det er et besøg værd. Vel hjemme er det tid lidt afslapning for i aften går det løs med "Rhinen i flammer".

Ved 15 tiden tager vi færgen over til Bingen og kører nordpå langs Rhinen, vi skal ført op og kigge på Camping Loreleyblick som vi først havde udset som stamplads for turen, godt vi ikke gjorde det, i disse dage ligger enhederne skulder ved skulder, nogle har ikke engang plads til solsejl/fortelt, hver en plads er optaget. Vi drikker en kop kaffe og kører så tilbage til Oberwesel. Vi er ret heldige og finde en p.plads på hovedvejen igennem byen.Vi går en tur i  byen hvor der er vinfest med mange vinguts der præsenterer deres udbud. Nede ved floden er der total kaos, alle udflugtsbådene skal fyldes, så der er mange skibe og rigtig mange menesker. Vi går op bag ved byen og finder en lille restaurant med gårdhave og får noget at spise.

Rhinen i flammer ved Oberwesel

Så er det tid at gå ned og finde en plads ved floden inden mørket sænker sig. Der er rigtig mange mennesker der vil det samme, så vi går ud på en dæmning ved stenhavnen, der er god plads. Vi sætter og og venter og ved mørkets frembrud begynder skibene, pyntet med lys / lyskæder at komme op af floden, ret flot ser det ud. Da de er kommet på plads på begge sider af byen (der skulle være ca. 50) begynder fyrværkeriet.

I halv time brager fyrværkeriet løs i takt med klassisk musik, det bør opleves, jeg har aldrig oplevet noget lignende, der blev affyret fra land på den anden side og fra en pram midt i floden hvor musikken også kom fra.

Men alt får en ende og det er tid til at komme hjem og hvordan går det med så mange mennesker, det går fint, det viser sig at vi holder i rabatten hvor busserne skal samle pass. op, så da vi skal køre er vejen ved at blive spærret for gennemkørende trafik, så vi kan bare køre og er hjemme ved 24 tiden og får en Irish coffe og lader indtrykkene sætte sig.

Rhinen i flammer ved Oberwesel

Søndag vågner vi op til flot sol og sidder og nyder kaffen da campingfatter kommer cyklende forbi og vrisser "morgen" , vender cyklen og kommer hen og peger på vores tæppe i teltet, vi forstår ikke rigtig hvad han mener. Det er presenningen under tæppet vi ikke må bruge der! Det kan vi egentlig godt forstå, men han stod altså midt på den da det passede ham at slutte strøm til, så han kunne have sagt det der. Det er hovedet på sømmet. ikke ligge ved floden, halvdelen af baderummene aflåst, selvom der var campertræf for engelske campere. Alt det ok, men en humørsyg campingfatter oveni , det gider vi ikke og det var ikke kun os han var efter, det var stort set alle. Vi pakker sammen og tager afsked med Rüdesheim og når vi kommer på de kanter igen, finder vi en anden plads, synd med den gode beliggenhed den har.

Sonneneck ved boppard

Vi kører op til Camping Sonneeck ved Boppard en  rimelig plads hvor man selv bestemmer om man vil ligge direkte ved floden og det vil vi gerne.

Mandag cykler vi ind til Boppard for at handle lidt, hyggelig by med en flot havnefront og mange cafeer. Vi fik en Milch caffe´ på  en af dem. Om aftenen griller vi og sidder længe ude og nyder den flotte stjernehimmel og trafikken på floden.

Tirsdag skal vi en tur til Koblenz, vi finder en p. plads i den gamle bydel lige bag Deutches Eck hvor Rhinen og Mosel mødes. Vi går langs Rhinen og Mosel og er en tur oppe i byen, smager en god Bratwürst uummh. Så tilbage til Deutches Eck hvor vi nyder en kold øl på en cafe med udsigt over floderne og campingpladsen overfor, den ligger ret godt lige på hjørnet. Den må vi besøge en anden gang. Igen en  varm aften ved floden.

Hvor går turen hen?

Onsdag går turen igen mod nord, dagens mål er Celle som gerne vil se på denne tur og efter en varm dag ruller vi ved 18 tiden ind på Silbersee Camping, åhh nej tænkte vi da vi så pladsen, en tysk caravan park, men vi skulle jo vende og så kunne vi se at de havde en dejlig plads udenfor fastliggerpladsen, så der blev vi. Fine forhold og en flink campingmutter, hvad kan man forlange mer! Inde midt på pladsen er der en stor badesø hvor der blev trænet til Triatlon eller noget lignende.

Torsdag cykler vi ind til Celle i super flot vejr, vi ser først slottet hvor Caroline Mathilde levede i eksil efter affæren med Struense og døde kun 23 år gammel. Det er et besøg værd. Så i turistinfo, hvor vi får brochure om byen på dansk og med ture byen rundt med forklaring om de mest spændende huse. Vi var bl. a. inde og se den jødiske synagoge, der er den ældste i Tyskland. Vi havde regnet med at spise i den lille Rest. på pladsen om aftenen, men da vi så slagteren på torvet og alle de lækre pølser han har, ombestemmer vi os og handler ind til lidt grill om aftenen. Vi griller i aften skumringen ude i det lune vejr med hvidvin til fra Rüdesheim, det var guf, men det er jo også sidste aften på turen.

Celle

Fredag står vi tidlig op, vi har afregnet om aftenen, da receptionen ikke åbner før kl. 10, og der er sat en adapter i strømstanderen, så vi bare kan tage strømmen og køre når det passer os. Det er en plads vi gerne kommer igen på hvis turen går til de kanter. Så går det ellers op over Lüneburg Heide. Ved Lübeck begynder det at blæse kraftigt, men så er der heldigvis ikke så langt hjem. Ved færgen kan de ikke finde ud af vores Brobizz kort, så vi betaler med DK. og da vi kommer hjem ser vi at de som "rabat" kun har taget for bil solo!. Efter 2150 gode km. for det meste i super vejr, har det været helt fint at vi måtte dele ferien i to i år. Det har været en rigtig god tur med flotte oplevelser.

Vi har også set på denne tur at det ikke altid er den på papiret bedste plads, der er det, når man besøger den. Der tager vi hatten af for "campingmutter" på den sidste plads, hun var bare flink og hjælpsom. Der følte vi os velkommen. selv om vi var ved at vende om da vi så pladsen udefra,