Samsø turen juni 2020

Vores dejlige plads på Ballen Camping

Vi havde besluttet os for at i disse corona tider ville vi blive herhjemme og ikke køre sydpå som planlagt.

Valget blev til et gensyn med Samsø og vi valgte Ballen Camping til vores uge på Samsø og der var rigtig dejligt.

Vi tog morgenfærgen derover og vi havde slået telt og gjort klart inden frokost så vi cykler ind til Ballen Havn og handler lidt røgvarer.
Efter en dejlig frokost cykler vi ind til Tranekær og kigger, er ud over Brundby og Langemark, ca. 10 km.

Kalkhuset

Klokketårnet Nordby

Vi tar bilen op på nordøen, vi skal op og se Nordby og omegn. Vi går en tur rundt og ser de mange flotte huse i byen, drikker en kop kaffe, nyder det.
Så kører vi op til Telegrafhøjen (41 m. over havet) og går en lang tur og nyder de skønne udsigter over bakker og ud over vandet. Så kører vi ud til Møgelskår
og Nordby Kirke der ligger langt uden for byen. Så videre til Mårup Havn og hjem til Tranebjerg og i turisten og hente info om øen. så hjem og spise en lækker frokost
kl. 15 efter en dejlig tur hvor vi gik 7,5 km og kørte 72 km. Vi griller om aftenen med nye samsø kartofler til.

Nordby gadekær

Udsigten fra Telegrafhøjen

Udsigten på Nordspidsen

Udsigt til Tunø fra Møgelskår

Udsigt til Tunø

Cadillac klubben på besøg

Udsigt fra Vesborg Fyr

Det har regnet i nat og regner stadigvæk lidt så vi tar bilen og kører til Permelien og vi går ind på et Galleri og kigger.
Han har mange rigtig flotte billeder men vi køber ikke nogen. Bagefter går vi over vejen hvor der ligger en kæmpe tøjforretning
hvor vi kigger. Kører så ud til Vesborg fyr hvor der er en rigtig flot udsigt og der er Cadillac klubben også på besøg. De fortalte at der skulle
ha' været et stort veteranbil træf der var blevet aflyst pga. corona men de holdt så deres eget. Mange rigtig flotte biler.
Vi kører til Kolby Kås hvor færgen lagde til sidst vi var her, nu er byen meget stille med en stor havn. Så ud til Vesterlykken strand
hvor vi går en tur og vi finder også Ilsemade kilde i en gammel egestamme. Vi spiser Fish and Chips ved fiskeboden i Ballen Havn

Vesborg Fyr

Ilsemade kilde

Hare på sydspidsen af øen

Vi vil i dag cykle en tur ned til Brattingborg Slot, Vi har set at der er en vandretur dernede som vi vil prøve. Vi sætter cyklerne i skovkanten
 og går ned mod stranden. Så går vi videre langs stranden, ser harer et lille fyrtårn og der er rigtig mange sten og kigge på og vi samler en
del hulsten. Vejen drejer op mod cyklerne og vi fortsætter så vi går 6.5 km. og cykler 22 km ialt. Vi vil gå ud og spise i aften men Brundby
hotel har lukket køkkenet så vi må nøjes med Don Juan men det var også godt.

Brattingborg Slot

Vi cykler op til Besser rev og stopper ved Morgan Garage der har nogle flotte Morgan holdende.
Dem går vi og kigger noget på, der er både store rigtige biler og små legebiler, et lille flot museum.
Bagefter var vi ude på Besser rev og gik en tur.

Toilettet gemt inde i en engelsk telefonboks!!

Madkurven

H

Den rigtig Flotte

Den gamle

Besser Rev

Ballen Havn

Vi Cykler ind over Brundby til Permelien hvor vi kigger på tøj og det er så enormt stort at vi ikke køber noget.
Vi køber lidt Samsø produkter med hjem som vi stadig nyder til salater. Vi køber et par deller med hjem fra Ballen havn
som vi nyder til frokost. Vi må da også lige i vandet en tur mens vi er her, det var dejligt frisk.
Om aftenen cykler vi ind til Skipperly og spiser og det var bare lækkert og vi fik en kold rose fra Bardolino til, Super

Dagen efter var det bare at pakke sammen og tage hjemad. Da vi er ved at være færdige er der et par der går og kigger
på vores plads og vi fortæller at vi er ved ar køre, holder de og venter på at vi forlader pladsen, den har også været rigtig god.