Turen til Sønderjylland oktober 2019

Vi kørte hjemmefra om formiddagen mod Vejle hvor vi skulle hente en jagtstol til min svoger. Den sku hentes i de nye
bygninger på havnen og lige over for lå Fjordenhus opført af
Olafur Eliasson og det så rigtig flot ud, så det måtte vi se.
Og det var bare et helt fantastisk syn at se den, sikken et flot murearbejde.

Fjordenhus

Flot murearbejde på Fjordenhus

Fjordenhus er den første bygning tegnet af kunstneren Olafur Eliasson og arkitekterne på Studio Olafur Eliasson. Den blev indviet den 9. juni 2018 i Vejle. Bygningen fungerer som hovedsæde for KIRK KAPITAL A/S, som er projektets bygherre. Fjordenhus er et nutidigt Gesamtkunstværk, der indeholder en række stedspecifikke kunstværker samt interiør og belysning, som er særligt designet til bygningen af Eliasson og hans team.

Bygningens stueetage strækker sig i dobbelt højde og er viet til samspillet mellem bygningen og den omkringliggende fjord, hvor vejr og vind reflekterer det specialglaserede murværk i grønne og blå nuancer. Buede åbninger og vinduer indrammer udsigten til fjordens bredder og havnen, mens to af stueetagens rum gennemstrømmes af vand. Arkitekturen og kunsten i disse rum indgår på den måde i en konstant dialog med det omsluttende hav.

Sort sol

Bagefter kørte vi mod syd, vi ville prøve Møgeltønder Camping der havde åbent efter efterårsferien. Vi fik en god velkomst af en medcampist der havde fået
overdraget at byde os velkommen. Campingmutter var der så hver formiddag også når vi skulle afregne.

Om aftenen kørte vi til Aventoft for ar se sort sol og de kom da også, ikke i stor stil men der var en del og det så rigtig
flot ud. Der var mange mennesker ude for at se den sorte sol og der var ret blødt at gå derud og vi havde bare kondisko på.

Sort sol

Dagen efter kørte vi en tur til Løgumkloster hvor vi så den flotte Kirke med de flotte træudskæringer. Bagefter var vi en lille tur
rundt i byen og kigge en rigtig flot og hyggelig by.

Løgumkloster Kirke

Møgeltønder Slot

Møgeltønder Slotspark

Slotsfeltladen

Bagefter var vi oppe og se Slottet og parken og det var rigtig flot, men lidt koldt og lukket. Bagefter var vi ude og se Slotsfeltladen
der skulle være udstilling om fundet af Guldhornene men den var også lukket så vi kunne ikke se den indvendig. Ærgerligt for den så spændende ud.

Højer Sluse

Højvandsmærke ved slusen

Spillemand ved Højer sluse

Vi var også en tur ved Højer Sluse igen og der er helt specielt at være man kan næsten fornemme bølgernes brusen og vi så da også
hvor højt vandet havde stået op før i tiden.

I Højer var vi inde hos slagteren og købe nogle pølser, både til grillen og til at skære af, inden han lukkede for det var sidste chance.
Bagefter var vi ved Højer Pølsen og der smagte vi på pølserne og de var rigtig gode.

Emil Noldes museum

Vi var også en tur på Emil Noldes Museum og kigge. Det var rigtig flot og meget spændende at følge en dansker
der var meget tysksindet, men aldrig blev anerkendt af det tredje rige. Det var hans kunst for avanceret til.

Spændende dage for jo også en ende og vi måtte hjemad og da vi ikke havde sat fortelt op men kun solsejlet
var det hurtig klaret og så gik turen hjemad med et stop hos venner på Fyn.

Dette var en sen og hurtig tur ud i efteråret hvor vi så hvor meget vand de havde fået i Sønderjylland,
men vi havde en ok tur med fint vejr efter årstiden.

Selv om den næsten var gået i glemmebogen er den nu her og jeg håber at i får glæde af den.