Sydsverige 2006

Vi starter hjemmefra kl. 11 søndag den 18. juni og kører over Øresundsbroen, det er nemt og billigt med et bropass, gennem Lund Hasselholm, til Urshult, hvor vi slår støttebenene ned på Urshult Camping som vi har læst om i campingbladet. Det er en  naturplads med rimelige forhold, lige ned til søen Åsnen. Vi slår forteltet op, en god ting da der om aftenen er ret mange myg og vi så kan sidde der om aftenen i det gode vejr.

Urshult Camping                     Urshult Camping

Om mandagen  kører vi en tur til Tingsryd for at handle lidt ind, der ligger en rigtig flot plads lige uden for byen også lige ned til en sø, den ser ud til at have en del flere faciliteter en vores, men der ser også ud til at være en del flere mennesker. Vi får en kop kaffe og en lækker bolle på en lille cafe`. Så skal vi ud finde det gode røgeri som skulle ligge i nærheden, det gør det. Vi køber en Ørring til frokost og Laks til aftensmaden, Det var guf!. Om eftermiddagen cykler vi en lille tur rundt i urshult, er på loppis, lysfabrik og finder bageren ude i industrikvarteret. Om aftenen griller vi laksen og får nye svenske kartofler til. Det smagte rigtig  godt.

Kværnstensmuseet                       Hos Karl Oskar

Tirsdag vil vi ind og se "Klasatorpet"  hvor Karl Oskar og Kristina  boede i starten af Udvandrerne. Fin og spændende bygd, der er  museum i dag. Men føj , hvor der var mange myg den dag og vores myggespray lå selvfølgelig i campingvognen. Så kører vi til Emma Boda for at se glas, men nej vi skal til Kosta for at se glas, så vi kører hjem igen. Om eftermiddagen cykler vi en tur langs søen, ved en lille vig vi kørte ned til møder vi en ældre dame som lige er nede og skal ha` sin daglige svømmetur, friskt. Om aftnen griller vi og pakker fortelt sammen

Onsdag, gråvejr, men vi skal jo også videre. Vi betaler 495 sv. kr. for 3 nætter, det er ikke billigt i Sverige mere. Vi kører nordpå mod Granna hvor vi har været før, der vil vi opleve midsommer aften. Dejlig tur, vi er inde på et lille glasværk, drikker kaffe ved en flot sø og kommer  til Granna og får at vide alt er booket og man skal ikke regne med plads til midsommer uden forhåndsbook.??  Vi må i gang med telefonen og i Motala kan vi få plads på fodboldklubbens campingplads. Se det var ikke så dårligt, Motala har en flot strand og strandpromenade nord for byen, lige ved campingpladsen.

Motala      Sluserne ved Motala       Midsommerstang ved Motala

Det er torsdag og det regner! morgen kaffe 930! Ved 11 tiden holder det op og vi cykler ind til byen, langs Gøtakanalen ud til Borenshult sluserne, flot men ingen både, så vi cykler hjemad igen. Vi handler ind til midsommerdagene da Sverige åbenbart går helt i stå et par dage.

Fredag den 22. juni, det er midsommerdag, det er gråvejr, vi tager bilen og kører ud til sluserne, der er flere både på vej ned, det er imponerende at se dem gennem alle sluserne. Så kører vi en tur for at se lidt loppis, men det er midsommer, alt er lukket. Efter frokost cykler vi en tur , det er blevet fint vejr. I nærheden skal der være midsommerfest og vi ser de rejser midsommerstangen og hvordan alle i familierne danser kædedans til spillemandsmusik. Midsommer ser ud til at være familiekomsammen på højde med jul. Vi griller og nyder den dejlige aften.

Lørdag, solen skinner, morgenkaffe ude, svenskerne sover længe, vi cykler en tur ind til byen, det er en flot tur langs søen ind til havnen, hvor vi kigger lidt, der er et par loppe forretninger der er åbnet. En tur op i byen, alt er meget stille, så vi cykler en tur og nyder resten af dagen på pladsen. Om aftenen ser vi den flotte solnedgang over Vatteren.

Søndag, vi pakker sammen efter morgenkaffen, betaler 680 sv. kr. og så går det mod Mariestad ved Vanern. Vi kører nord om søen og der er mange flotte udsigter over søen, det er helt skærgårdsagtigt. Vejret er fint  og ved ankomst til Mariestad Camping kan vi frit vælge hvor vi vil ligge. Vi lægger os med udsigt over søen og under nogle høje træer, så solen kan skinne på os, troede vi!.

Mariestad Camping          Besøg i forteltet    Sluserne i Håverud

Mandag, der er vandpytter i forteltet, det har bare væltet med regn hele natten, der er vand overalt. Vi kører en tur op til Torsø, det regner videre til Sjøtorp hvor det var tørvejr, så en båd blive sluset igennem, fik kaffe med "vaflor", de var gode. Var rundt og kigge i Mariestad og så begyndte regnen igen. Grill koteletterne blev stegt på panden og om aftenen fik vi afprøvet gasvarmen, den var rigtig dejlig. Om natten styrter det bare ned og så er det ikke godt at ligge under store træer, Vi fik glæde af regnen to gange .

Tirsdag, ingen regn, men masser af grå skyer. Vi kører en tur til Lugnæs og ser Qvarnstensgruven, hvor man lavede kværnsten til møller helt til 1919. Vi var med en guide ned og se graven, det har ikke været sjovt at arbejde der i fugt og slam, levealderen var ikke ret høj!. Vi havde set hvordan svenskerne  slæbte kottbuller med hjem, så dem skulle vi smage i aften, de smagte fint nok. Om aftenen gik der igen et stort hul i skyerne.

Onsdag, der er helt stile, men i det samme begynder det igen at regne, da vi prøver at tørre teltet lidt, det lykkes ikke, Så kommer andemor med ællinger rundt og inspicerer vandhullerne på pladsen også dem i vores fortelt!!. De går dog tilbage til søen. Teltet bliver pakket vådt sammen. Vi betaler 585 sv. kr. og kører videre. Vi vil til Trolhatten og ligge, og så vil vi op og se akvædukten i Håverud, vi kører forkert og kører til Mellerud og kører ind på Kerstins Campingplads der ligger ved en gård et par kilometer fra byen, fin plads og gode badeforhold .Vi kører ind til Håvedrud og er heldige, der er 2 både der skal igennem, da de er på vej kommer det gamle tog samtidig og  holder på broen henover, der er en del danske spejdere med der synger lidt for  os. Det er flot at se bådene sejle hen over fossen, men den er desværre kun vand i 20 min onsdag formiddag, hvis der er vand nok i søen og det var der sjovt nok ikke i øjeblikket. Fra pladsen kunne vi se over til skovbrynet hvor der kom hjort og græssede et par gange. Det har ikke regnet heroppe, men i morgen vil vi vende næsen hjemad.

Kirstins Camping

Torsdag, vi vågner til en fantastisk morgen, blå himmel og ikke en sky, nyder morgenkaffen ude med dyr i skovbrynet, så letter vi støttebenene, siger farvel og tak og så  går det sydpå og er hjemme kl. 17 og kan hænge et drivvådt telt til tørre. En dejlig tur er slut, Hobbyen har fuldt levet op til vores forventninger, den passer godt til os og også til vores Opel. Men vi har ikke set nogen Elg på turen!!!.