Wien april 99

Det startede med at jeg fik et gavekort til to oprettebilletter i fødselsdagsgave og skulle så selv klare det praktiske. Arte Udland klarede det med billetterne og det er de rigtig gode til, 3. række på Volksoper til Flagermusen, så det kunne ikke gøres bedre. Så fik jeg startet Internettet op og hvad Wien angår, så kan de bare det med nettet, alle info om næsten alt i Wien lå på www.wien.info/welcome.html . Vi fandt en mindre pension nær centrum med park. kælder og kunne såmænd godt have booket det over nettet, men brugte telefonen. Camping havde vi ikke rigtig tid til ellers ligger der nogle gode pladser ved Donau.

Den 17/4 startede turen, den gik over Gedser - Rostock, Berlin og ved Bayreuth drejede vi mod Passau, der er en god vej landevej 85 hele vejen. vi havde set i Dcu bogen at der var en campingplads i Veichtach,(DcuE-14a).

Pensionen ved Schnitzmuele

www.schnitzmuehle.de  med udlejning af senge, der ville vi se om vi kunne overnatte. Der er et gasthoff i forbindelse med campingpladsen, der ellers ligger skønt på en ø i floden Regen og som skulle være Tysklands Alaska River, men også temmelig dyr at fiske i. Pladsen havde flotte faciliteter og er absolut et besøg værd, den ligger i en dal, om sommeren er der bjergbane, man kan leje cykler, heste m.m. og prikken over i `et, så kan man få dansk sildebord med dansk snaps til, hvis man har lyst til det. Da vi spiste til aften bliver vi spurgt hvor vi kom fra. Dänen, min chef er også Dänen og om morgenen hilste vi så på hr. Nielsen der er medejer af stedet og har boet der i 30 år. Han havde mødt sin kone som ulandsfrivillig i Afrika og var så blevet hængende i familieforetagendet siden og virkede godt tilfreds med det, et dejligt sted som vil bruge igen hvis vi skal den vej. (Er blevet udvidet, ombygget siden vi var der, se deres side)

Så gik turen langs Donau ind til Wien hvor forårsblomster og syrener blomstrede, undervejs havde vi set mange træer med mistelten, dem ser man jo ikke om sommeren når bladene er sprunget ud. Vi fandt Pension Bleckmann, der er indrettet i nogle gamle herskabslejligheder rundt om i en gammel flot bygning og fik anbragt bilen i deres kælder og den kan man så godt glemme mens man er der. Wien har så kaotiske parkeringsforhold og fjerner forkerte parkeringer med hård hånd og har så gode offentlige transportmidler at selv jeg måtte overgive mig. Et 72 timers kort og man har stort aldrig mere end 5 min. ventetid, de køre i 3 etager i centrum,

Wienna card og den Spanske rideskole

Sporvogn og undergrund i 2 etager, flot, rent og meget velfungerende. Wien er jo en utrolig flot by med så mange flotte bygninger, så man tror det umuligt. Vi prøvede at se så meget som muligt, men kan godt bruge en tur mere. De har også deres Nass markt, et kæmpe marked med næsten alt i spiseligt og mange andre ting, så der savnede vi at have eget køkken med.

HunderWasser Huset                                     Schönbrunn

Aftenen i Volksoper var også en oplevelse, et orkester med ca. 40 og en noget anderledes opsætning end vi havde forestillet os, men meget spændende og flot. Vi har set Flagermusen herhjemme, så vi følte at vi kunne følge med i handlingen selv om der var ting vi ikke lige kunne oversætte i farten, en utrolig oplevelse.

Volksoper                            Volksoper2

Efter  3 dage i Wien med 17-19 g. og mange dejlige oplevelser rigere satte vi kursen mod Prag, hvor vi lige skulle besøge venner på vej hjem. Prag er jo også en meget spændende og flot by og vi var da også nede i byen den ene dag og daske rundt og kikke lidt. Lørdag formiddag er det tid at køre hjemad og efter et stop i Teplice, for at finde et broderimarked, der ikke var der  mere, gik det op gennem Tyskland og p. g. a. vejarbejde kom vi ind gennem Berlin og bedst som vi troede at nu var vi kørt helt forkert, så var vi på kendte veje og på vej nord ud af byen, noget hurtigere end hvis vi havde ramt Berliner Ring, så det var vist held i uheld. Resten af turen gik strygende og vi var hjemme ved 21 tiden efter 2400 km. kørsel.